Fra Iran via Berlin

Lala Berlins første show i København var et frisk pust fra Berlin - og lidt fra Iran.

Designeren bag La La Berlin, Leyla Piedash, havde til kollektionen hentet inspiration fra både Berlin og Mellemøsten. Foto: Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Designeren bag Lala Berlin, Leyla Piedash, har allerede vist sin kollektion i Berlin under modeugen der i juli, men kom til København for at takke sit meget trofaste publikum, der er et af mærkets bedste markeder.

Det gjorde hun med et show på Rådhuset, onsdag eftermiddag, hvor hun viste en fin kollektion, inspireret både af hendes iranske aner og af den nordeuropæiske æstestik. For dem, der var i tvivl om, hvad der var på spil, gav smykkerne på modellerne et hint.

På den ene side ren mavedanser med både arm- og benringe (og flere på hvert ben) og en enorm ørering, mens der på den anden side af modellens krop var intet. Så var det også skåret ud i pap - halvt af hver.

Det betød kollektionsmæssigt både smukke blonder, inspireret af udskårne vinduer i Mellemøsten - virkeligt pæne i både sort og hvid og især på florlette kjoler, der skreg på at blive hevet ud i sommervejret -  det betød også blazerjakker (alle i løst snit og med lommerne syet skævt i) i mange materialer og farver, lange løse kåber, løse bukser med en hilsen til haremsbukserne, lette toppe og silkekjoler med spaghetti-stroppper.

Mægtig fint var det, når hun brugte den orientalske arv og lavede prints i skarp gul og blå på hvid og med blå bund samt sorte, hvide og gule prints. Især det mørke var ekstremt velfungerende - helt basic, bare smadder pænt - og en kjole hvor det øverste stykke var af chiffon, mens det nederste var printet silke, også enormt pæn. Deruover var der en tætsiddende kjole med lange ærmer i samme print, hvilket også fungerede virkelig godt.

Men når hun forsøgte at lege sur minimalist af slagsen, der klæder arkitekter på, blev tøjet kedsommeligt, - ja, næsten ligegyldigt. Og når hun kombinerede chiffon, nålestriber og frynser blev det, hvad man i godt humør ville betegne som besynderligt og ikke specielt klædeligt.

Men et dejligt besøg med et pust af noget anderledes. Tak for det. Og kom endelig igen.