Formel 1 på to hjul

Biomega vil gøre op med el-cyklens klodsede image med modellen OKO, der er designet i carbonfibre.

Biomega vil gøre op med den gamle forståelse af el-cyklen. Foto: Biomega Fold sammen
Læs mere

Der er ikke umiddelbart noget, som tyder på, at bilister, der pendler ind og ud af København, har tænkt sig at lade bilen stå fremover. Og så igen. Det danske designcykelfirma Biomega, som fra sin begyndelse i 1998 har sat sig for at skabe transportmidler, der kan konkurrere med byens biler, er klar med et nyt bud, som måske kunne friste.

Her er tale om intet mindre end »tidens nye design-el-cykel«. Biomega har døbt den OKO, givet den en lydløs el-motor og fremstillet et stel af lette carbonfibre inspireret af bilerne i formel 1. Det handler blandt andet om at ændre den måde, vi opfatter el-cyklen på, fortæller stifter af Biomega, Jens Martin Skibsted, som har designet cyklen i samarbejde med sine to partnere fra designgruppen KiBiSi, Bjarke Ingels og Lars Larsen.

»Vi vil gøre op med den gamle forståelse af el-cyklen. For hvis alle griner ad dig og tænker »hold nu op, den el-cykel er grim«, så får jeg dig aldrig til at køre på den. Men hvis folk siger: »Det der er tjekket«, så kan det jo godt være, du tænker, at det er en meget god følelse.«

En cykel til nye vaner

OKO skal skabe grobund for en livsstil, hvor man kan cykle på arbejde, selvom man bor 20 kilometer fra sin arbejdsplads, understreger Jens Martin Skibsted. Håbet er, at den lille motor kan give den ekstra portion energi, som gør, at man gider cykle lidt længere.

»På den måde kan det trafikalt være en enormt vigtig gevinst. På et tidspunkt var spørgsmålet om, hvorvidt man skulle køre bil i byen, noget, der kun handlede om miljø. Men det gør det ikke længere. Med alle de mennesker, der kommer til byen, er der fysisk ikke plads til alle de biler. Så der er brug for nye løsninger, og driveren for løsningerne er ofte, at de på en eller anden måde hænger sammen med en livsstil.«

Biomegas nye el-cykel. Foto: Biomega Fold sammen
Læs mere

El-cyklen vejer 18 kg og kan maksimalt køre 65 kilometer, inden den skal tilbage til batteriet. Den har en topfart på 25 kilometer i timen.

Fås fra 1.999 euro, svarende til 14.921 kroner.