Et bord er ikke bare et bord

Designmuseum Danmark har åbnet en ny permanent udstilling, der viser dansk design lige nu – og dermed også fortæller historien om, hvordan danskernes livsformer ser ud i 2016.

Bordet »Micado« af Cecilie Manz. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Måske ligner det bare et lille bord. Men de små borde, der netop nu er populære i dansk design, fortæller en større historie. Nemlig historien om, hvordan danskerne i stigende grad lever alene, hvordan flere er singler og hvordan voksne mennesker bliver boende i de store byer i små lejligheder.

Man køber ikke længere en spisestue i cuba-mahogni, man køber et lille bord eller to, som følger med en, når man flytter gennem livet. Bordet fortæller historien om vores ændrede livsformer og om urbaniseringen. Selv om det også bare er et smukt bord.

Den historie er en af mange historier, som man kan få fortalt, hvis man besøger Design Museum Danmark – tidligere kendt under det noget mere mundrette navn Kunstindustrimuseet – som netop har åbnet en ny permanent udstiling, der sætter fokus på dansk design efter år 2000 fra møbler til øletiketter.

Udstillingen er skabt af kurator Lars Dybdahl, der også er forskningschef på museet, sammen med Christine Rosenlund, og de to har i de sidste 14 måneder udvalgt 300 genstande, der tilsammen giver et billede af, hvor dansk design befinder sig.

Genstandene er både møbler, brugsgenstande, grafik og mode, og de er udvalgt efter flere kritier: blandt andet at de skal være lavet med forbrugeren for øje, designeren er mægler mellem produktion og forbruger, de skal være produceret ansvarligt, både miljømæssigt, socialt og etisk, og endelig skal de være æstetisk attraktive – det skal helt enkelt være ting, der er pæne nok til, at forbrugerne beholder dem og knytter sig til dem, så genstandene ender med at indgå i deres livshistorie.

Udstillingen skal give et nutidigt øjebliksbillede af dansk design

»Det har været en mega opgave, fordi vi ikke bare har kunnet gå i vores magasiner og finde tingene. Ni ud af ti ting på udstillingen har vi fået af producenterne, der har vist enorm velvilje over for udstillingen, det har selvfølgelig krævet meget arbejde at fremskaffe hver ting, men det var også en stor tilfredsstillelse at se udstillingen færdig,« siger Lars Dybdahl.

På udstillingen kan man se så forskelligt design som Ole Jensens gummi-opvaskebalje, der er en af Lars Dybdahls egne favoritter, Cecilie Manzs spritnye Karolin-stel for Kähler, Henrik Vibskovs kjole, der har form som et ansigt, Nikoline Liv Andersens kostumer, der er lige dele tøj og skulptur, Kontrapunkts logo til apotekerne, øletiketter og kunsthåndværk af Morten Løbner Espersen.

Udstillingen, der fylder 350 kvadratmeter, og som består af over 300 genstande, vil løbende blive suppleret med nye genstande, måske en gang om året, når der dukker nyt design op, der er så vigtigt, at det skal indgå i udstillingen. På den måde er det tanken, at udstillingen konstant skal være opdateret og kunne fortælle historien om, hvor dansk design er nu – og dermed historien om, hvordan danskerne lever. Den lille bitte historie og den kæmpe store.

Fra Designmuseets store udstilling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Designmuseum Danmark.