En uforstyrret David Andersen

David Andersen har skåret ind til benet, både styling- og designmæssigt. Det var en god ide.

Copenhagen Fashion Week 2014. David Andersen modeshow på Charlottenborg Copenhagen Fashion Week 2014 Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har været hårde år for fans af David Andersen. Først var han gennem et opslidende samarbejde med en partner, der havde ganske andre ideer for firmaet end han, og dernæst har han forsøgt at rekonstruere firmaet, også økonomisk.

Det betød f.eks., at han under sidste modeuge holdt et show, der var noget forstyrret af sponsorers påklistrede produkter, og det var en lettelse, at han, som har været gennem nogle udfordrende år forretningsmæssigt, havde styret sin trang til sponsorsamarbejder. 

For nok præsenterede han sit nye samarbejde med Rosendahl, der lancerer boligkollektion fra Bjørn Wiinblad, i et nutidigt design, lige som han viste de festkjoler, som har gjort ham et kendt navn i billedbladskredse og så lige havde Danmarks Radios Pigekor til at synge ved indgangen til Kongens Bryghus stående i de uniformer, han har designet til dem, men på catwalken var alt overflødigt fnulder og dims og sponsorhalløj skåret væk, så det, der stod tilbage, var en kollektion, som var skarpere end meget længe fra David Andersen.

Selv siger han, at han er gået tilbage til sit udgangspunkt - og derfor var showet i Kongens Bryghus, som en hyldest til fortiden og historien. For ham er det: det simple skrædderi og kærligheden for håndværket, tilsat sporty detaljer og en anelse humor.

Tænk skrædderi møder sport og med pilotjakken som en særlig vigtig silhuet. Tøjet var sort, hvidt og så lidt mørkegråt, at det nærmest blot var få kiler. Tynd uld, bomuld og kunststoffer som neopren (tykt dykkeragtigt stof), tencel og læder. Sweatshirts med felter i læder, læderjakker med perforeret læder (pænt, fordi det giver lethed), virkeligt velsiddende bukser, der gik over anklen, en hvid blazer uden revers (AF STED til Båstad) og en punkprinsesse i flade sko og med et bølgende skørt.

Nogle ting vil måske især tilfredsstille et russisk publikum (lakapplikationer i mangamønster passer god til guldtelefoner), men en række meget stramme jakker både til mænd og kvinder var så pæne og skarpe og cool, at enhver ville føle sig afstivet i dem. En smokingagtig skjorte til kvinder var også pæn, lige som en nederdel i læder - med patchworkmønster, der lignede flet - var sportslig uden at være fjollet.

Noget af det kræver, at man er ret ung og temmelig veltrænet, mens andet var langt mere brugbart.

Rigtigt udmærket kollektion.

TV:

Er du på mobilsitet, så klik her