Dine smykker fortæller, hvem du er

For ti år siden skulle dine smykker vise, hvor rig du var. Eller hvor meget spændende, du oplevede. I dag skal de fortælle, hvem du er. Eller måske rettere, hvem du gerne vil være.

For den uvidende ligner Pandoras nye store smykkesatsning, kollektionen Essence, ikke en revolution. Det er ellers sådan, den bliver præsenteret en sommerdag i juni på Hotel d’Angleterre, hvor gæster er fløjet ind fra hele Europa. Alle har underskrevet fortrolighedserklæringer, så konkurrenterne ikke får nys om de nye smykker, og der er linet både oplæg, fremvisninger og mindre interviews op.

Men smykket fortæller faktisk en interessant historie om, hvordan vi tænker lige nu, og hvad vi lægger vægt på. Mens Pandoras tidligere smykker fejrede de ydre begivenheder og markerede det, der skete, handler den nye smykkeserie om det, der sker inde i os. Alt det, der ikke kan købes for penge, som Jodle Birger ville have sunget. Rigtige venner, loyalitet, harmoni, tillid, kærlighed.

Værdierne er fundet ved at spørge tusindvis af kvinder verden over, hvilke værdier, de finder vigtige, og hver kvinde kan så smykke sig med et smykke, der både pynter og husker hende på, hvad der er vigtigt.

For den tyske modeentreprenør Anita Tillemann, der er en af otte ambassadører for kollektionen, vil netop bruge sit smykke sådan:

»Tillid er vigtigt for mig og afgørende i mit arbejde og i mit firma. Både tillid til andre og til mig selv. Det vil smykket minde mig om.«

Ideen med at lade smykkesten repræsentere værdi, er nu ikke ny, fortæller journalist, forfatter og smykkeskribent Nina Hald. Det har man gjort i et par tusinde år.

»Troen på fødselssten blev opfundet af den jødiske historiker og ypperstepræst Flavius Josephus (37-95) i det 1. århundrede og genoptaget af Sankt Jerome i begyndelsen af det 5. århundrede. Begge etablerede forbindelsen mellem den jødiske ypperstepræsts brystplades tolv sten, årets tolv måneder og de tolv stjernetegn. De egyptiske astrologer holdt sig udelukkende til stjernetegnssten, som går på tværs af kalendermånederne. Først blev hver stjerne og planet (siden også hver måned) forbundet med en ædelsten, fordi man troede, at stenene repræsenterede guders egenskaber og kræfter på jord; nogle troede endda, at stenene oprindeligt havde været en del af stjernerne. Formodningen var så, at stenene ville bringe held og andre goder til dem, der var født i det pågældende stjernetegn eller måned.«

Hun mener, at Pandora har videreudviklet denne idé.

»Pandora går jo den »omvendte vej« til smykkestenene. Først vælger en kvinde den »værdi«, som er vigtig for kvinden selv - og så finder kvinden frem til den sten, som repræsenterer den mentale eller åndelige værdi. Pandora har altså lavet et tvist på den oprindelige tanke omkring fødsels- og stjernetegnssten.«

For etnolog og ejer af PR-bureauet Lahme Communications, Julia Lahme, er det ikke overraskende, at det er nu, Pandora lancerer en smykkeserie baseret på indre værdier, for de er i overensstemmelse med tre store trends: Vi vil vise, hvem vi er, hvad vi tænker og føler. Det kan værdibaserede smykker hjælpe os med. Vi vil være unikke, og det kan et smykke, vi selv sammensætter, hjælpe os med at vise, at vi er.

Endelig rammer smykkerne en tredje trend, siger hun:

»Alle køb og alt forbrug skal kunne begrundes med en historie om, hvorfor netop dette nye fund giver os noget, som understreger os; en historie der kan genfortælles, og som legitimerer, at vi bruger penge på os selv. På den måde er Pandoras smykker en fin fortolkning af tidsånden og de trends vi - villigt eller ej - er en del af. Smykket bliver ikke bare et smykke, men en del af den kommunikation, den samtale, vi hver dag fører om, hvem vi er, og som vi håber andre fortolker som vi tænker den og understøtter med deres læsning af, hvem vi er.«

Om Pandora kommer til at lancere et charm, der hedder ’jeg følger også trends’«, vides ikke. Måske kunne det hedde ’lydhørhed’?