Det upolerede køn - mænd i alle afskygninger

I tre årtier har fotografen Robin Skjoldborg portrætteret kendte danskere gennem linsen. I en ny bog samler han en lang række portrætter af mænd med formålet at vise kønnets mangfoldighed.

Robin Skjoldborg har fulgt rockbandet D-A-D gennem hele sin karriere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Robin Skjoldborg

Han har ikke let ved at finde et entydigt svar, fotografen Robin Skjoldborg. For hvad er en mand? Det er selvfølgelig noget med X- og Y-kromosomer, men er der ikke meget mere til hankønnet end det? I sin nye fotobog, »Mænd«, viser Robin Skjoldborg med billedets sprog, at det er stort set umuligt at sætte halvdelen af verdens befolkning på formel.

I bogen, der udkom i sidste måned, samler han mere end 100 portrætter af danske mænd, fotograferet over en 30-årig periode. Lige fra en ung Jesper Binzers sørgmodige øjne og Esben Andersens dystre ditto over Jørgen Leth og Henning Jensens furede ansigter til Tim Christensens gådefulde smil og Thomas Windings løftede øjenbryn. Et 234 sider langt bevis på mænds forskellighed.

Robin Skjoldborg når ikke et entydigt svar på, hvad en mand er. 19 af de portrætterede mænd gør i bogen derimod forsøget. Bedst af dem, hvis man spørger fotografen, Bjarne Reuter, der siger, at »jeg føler mig som en mand, når jeg står fast på mine få, hårdt tilkæmpede, ofte dybt urimelige principper, og når jeg ved dagens ende sætter mig i Mamrelund – et hjørne af haven under en blodbøg – og irettesætter Gud.«

Robin Skjoldborgs virke rækker langt videre end portrætter af mænd, men for ham var det netop hankønnet som tema, der bedst kunne give hans karriere en rød tråd som bog. Men hvorfor endnu en bog om det at være, ja, mand?

»Den er ikke tænkt som en debat- eller kønsrollebog,« slår han fast. »Der er bare noget fedt over et furet mandeansigt som hos Bent Fabricius-Bjerre eller Jørgen Leth, og jeg er mindre tilbøjelig til at forskønne mænd end kvinder. Dermed ikke sagt, at der er flere udtryk at hente hos mænd end hos kvinder.«

Blader man igennem billederne, møder man mange personligheder med et måske tilstræbt androgynt eller feminint udtryk. Jesper Binzer siger endda i bogen, at »måske var jeg i virkeligheden optaget af ikke at blive nogen mand, da jeg var yngre. Dengang var den androgyne del af det vigtig for mig, fordi der var noget bevægelse i.« Og den unge Tim Christensens lange hår, Lars Top-Galias tårer og D-A-Ds make-up hører i visse konservative kredse måske ikke hankønnet til, men for Robin Skjoldborg er det unægtelig en vigtig del af forståelsen af den moderne mand.

»Det feminine kan bestemt være med til at fremhæve mandigheden. Jeg kan rigtig godt lide de mænd, der tør vise nogle lidt mere eftertænksomme eller feminine sider, og jeg kan godt lide at fange det moment, hvor personerne kigger væk og ikke er på,« siger han. Det er måske også derigennem, at han kommer tættest et svar på, hvad en mand er.

»Set gennem mit kamera er en mand ham, der tør være sig selv. En, der ikke behøver at spille skuespil og have en bestemt attitude.«

Foto: Foto: Robin Skjoldborg.