Designers Nest: Håbets uniformer

Designkonkurrencen for unge talenter Designers Nest var en sjældent opmuntrende omgang. Tøj, der kommenterede sin samtid og gav håb for fremtiden.

Foto: Emil Hougaard. Fold sammen
Læs mere

Mellem os ... Designers Nest, som er en designkonkurrence for unge nordiske designtalenter fra de førende designskoler, har af og til været lidt af en traurig omgang, hvor de unge deltagere enten var så gakkede, at de var tåbelige eller så fornuftige, at de var kedsommelige.

Men det var i den grad ikke tilfældet onsdag, da konkurrencen blev afholdt på Børsen, og var en lang opvisning i, hvorfor i alverden tøj er interessant som andet end noget, man tager på for at holde varmen.

For tøj er ikke bare ydre beskyttelse, det er også historien om, hvem vi er - og når så mange unge giver deres bud på det, bliver hvert lille bidrag en bid af en mosaik, som fortæller, hvad der sker i verden lige nu.

Tag bare de tre vindere, hvor Shila Louise Gaonkar blev nummer et og dermed fik 50.000 kroner for sin kollektion, hvor hun arbejdede med køn og at skabe et tredje rum til ham, der ikke er hende og den, der ikke er det. Og hvor tøjet bliver større end kroppen og træder ud over de sædvanlige grænser for, hvad der er rigtigt og forkert med lange tråde og felter af ufærdighed.

Det var som om, at hun, men også andre arbejdede med tøj, der blev for stort, tøj, ærmer, der er for lange og dækker hænderne, som overtog tøjet kroppen, overskred grænserne, skulle bæres af den, der havde det på, og ikke omvendt.

Som en kommentar til det forhold, vi har fået til tøj, der måske styrer os mere, end vi styrer det. Tøj, der er vigtigere i mennesker. Skal det være sådan? Så fint med eftertanke.

Fokus på tøjets værdi

Samme fornemmelse af andet end tøj som bare flatterende pynt fik man også i Julie Amalie Svensson, der blev nummer to i Designers Nest med en kollektion, hvor hun arbejdede med den overflod, der findes i moden.

Hun syede gamle bh'er på pelse og overfrakker, så det dannede et mønster, der kun ved nærstudering blev til overflod og så nærmest til gammelt skrald.

Hvad er smukt, hvad er grimt og hvorfor smider vi ting ud, der har værdi og er egentlig er smukke?

I en verden, hvor op mod en tredjedel af alt produceres tøj end ikke bliver solgt, for det bliver kasseret, er det interessant at overveje, hvad der har værdi. Og hvordan det, der ikke har værdi, får det. Og værdighed for både dem, der bærer dem, der bruger, og dem, der producerer.

Maija Mero fik tredjepladsen for kombinationen af håndværk og teknik, kunstnerisk indsigt og kommercielt sigte med sine smukke kjoler i glitrende stoffer og elegante lag af sløjfer og volanter.

Usandsynlig pænt og samtidig forunderligt opmuntrende, at nogen stadig har lyst til at dyrke skønheden, nu hvor verden har det ad helvede til. Hun var ikke den eneste, der dyrkede det farvestrålende. Der var masser af glimmer og glitter, farver, pailletter og begejstring.

Legen med kønnet

Samtidig var der også fin leg med kønnet (hey, styr de beskidte tanker), hvor de unge designere stadig kæmper med, hvordan mænd skal se ud, som H-mænd eller mere feminine, lige som der også var en interessant leg med, hvordan tøjet viser kroppen frem.

Der var både en nøgen kvinde broderet på en sweater, så bæreren viste bryster uden at vise bryster, en kjole, der var et hip til kendiskulturen, hvor en designer viste kjoler, der var print af kendte kvinder i berømte kjoler, så de lignede de fotokomiske figurer, man bliver fotograferet i Tivoli, ved at stikke hovedet ind i en væg og pludselig er man en anden. Gør tøjet det ved os? Bliver vi en anden? Vil vi være det?

Morsomt og underfundigt og samtidig mægtig vedkommende og tankevækkende..

Det var 'Uniforms of Hope', som der stod på ryggen af Tobias Birk Nielsen, der fik 'Special Mention' af Eyes for Talent. Han viste en række herreuniformer komplet med gasmasker og redningsveste og pyntet med 'Uniforms of Hope'-rygmærker.

Og lige præcis den fornemmelse gik man ud af Børsen med: Håb. Fremtiden er faktisk i gode hænder, der er unge på vej til at passe på den. Hurra for dem.