Baum und Pferdgarten er gode!

Pænt, brugbart og stadig en anelse skævt. Baum und Pferdgartens show var GODT!

Baum und Pherdgarten på Statens Museum for Kunst. Torsdag d. 8. august, 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I et stegende hedt Statens Museum for Kunst viste Baum und Pferdgarten deres forårs/sommerkollektion.

Heldigvis glemte man varmen de få minutter det korte og velkuraterede show varede, for det var en ualmindelig fin kollektion fra damerne bag Baum und Pferdgarten. Kollektionen skulle forsøge at følge op på det hit, som Baum und Pferdgartens vinterkollektion indeholder, et leopardprint, som er så omblogget, at det næsten er morsomt - og så båret i modeugen, at det næsten ligner en uniform.

Om der var ét hit i samme boldgade er svært at sige, men der var masser af gode ting.

Stedet var valgt, fordi en af de vigtigste inspirationskilder for designerne bag var maleren Lundstrøm, især hans farveholdning. Et billede, taget af en street style fotograf af et par smukke damer, i hver sit mønstrede sæt (samme mønster fra top til tå) var en anden inspiration.

Farverne var blå, hvid, beige, orange, lys grå og grønlig. Der var striber i blå og hvide nuancer, smukke blå print, inklusive et meget meget fint et af slagsen, der nærmest var kaleidoskopisk i sin udformning og så virkeligt meget leopard. Lundstrøms farver var nemme at spotte, men føltes friske og elegante.

Alle indgangene var gennemførte , så alle kom ind klædt i sæt, der som pigerne på billedet, var klædt i det samme print fra top til tå. Meget fint.

Mange fine silkekjoler, gode silkebukser, fine nederdele og jakker og frakker, som Baum und Pferdgarten altid har været så gode til. Denne gang to, man godt kan skrive sig op til, i leopard. Den ene kort og med halvlange ærmer med volumen, den anden knælang og i quiltet leopard, lige som en kåbe, der var lige dele 1930'er kunstnerkåbe som den var Muhammed Alis badekåbe.

De sporty detaljer letter indtrykket og de små sjove detaljer, som mærket altid har været god til, gør det uhøjtideligt, og en blonde med en rund sol var et fint bud på en ny blonde, der ikke er pussenusset, men stadig feminin.

Kun et striksæt i en sær beige med orange kanter var... mildt sagt ikke klædeligt, og det er svært at se, hvorfor det skulle vises frem, når resten nu var så fint så fint.