Balenciaga og Valentino kom til København

Balenciaga og Valentino åbnede butikker i København i denne uge. For hvor luksusmærker er, kommer luksusmærker til.

Balenciaga er ikke nyt i Danmark, men for første gang kan man nu se mærket i eget univers. Fra top til tå. Fold sammen
Læs mere

Engang kom turister til Danmark for at se Den Lille Havfrue og Rosenborg, for at lade sig fotografere foran H.C. Andersen-statuen eller beundre Livgardens vagtskifte. Så kom de hertil for at spise på Noma – eller måske rettere spise på Relæ, mens de ærgrede sig over, at de ikke fik plads på Noma, men i fremtiden kommer turisterne måske også til København for at shoppe.

Byen er i hvert fald ved at udvikle sig til en såkaldt shoppingdestination, som tiltrækker både lokale fra forstæderne, danskere fra resten af landet og skandinavere. På sigt vil den kunne konkurrere med byer som Hamburg og Amsterdam shoppingmæssigt.

Derfor åbner luksusbrand netop nu butikker i byen, i denne uge intet mindre end to af slagsen, franske Balenciaga, der ligger i det nyrenoverede Illum, og italienske Valentino, der har åbnet butik på Strøget.

Begge er navne i den absolutte modeelite. Balenciaga blev stiftet i 1937, men i dag er den kreative direktør det unge amerikanske wunderkind Alexander Wang (hvis sporty design under eget navn mange formentlig stiftede bekendtskab med, da han lavede en kollektion for H&M), mens det er det italienske par Pierpaolo Piccioli og Maria Grazia Chiuri, der står i spidsen for Valentino, som har hovedsæde i Rom. De to har fornyet mærket, siden de overtog i 2010, og har blandt andet haft et kæmpe hit med sko med pyramideformede nitter.

»Balenciaga er det ultimative taskemærke. Sammen med Chanel er det det bedste i verden. Avantgarde, men gode snit, futuristisk og høj, høj kvalitet. Det er Paris, når det er allerbedst,« siger forlægger og kvinden bag modemagasinet Cover, Malene Malling.

»Valentino er noget helt andet. Nogle vil måske mene, at det er gammelkonemode – de tager fuldstændigt fejl. Det er yndigt, de fineste blonder. Det er virkelig klædeligt.«

Bag Balenciaga-butikken i København står Group 88, som også står bag Burberry, Mulberry, Bottega Veneta og Gucci i Danmark. I november åbnede Group 88 desuden en Loewe-butik, og nu altså Balenciaga i Illum, der er blevet købt af den italienske stormagasinkoncern La Rinascente, som er i gang med at modernisere det.

»Vi har skønnet, i samarbejde med Balenciaga, at det var det rette tidspunkt. Balenciaga har jo været forhandlet i multibrandbutikker i København, men nu var det på tide at få eget navn over døren. Vi mener, at København er ved at blive en shoppingdestination.«

Disse butikker supplerer dermed Københavns allerede eksisterende luksusbutikker som Louis Vuitton, Max Mara, Hermès, Christian Loboutin, Marc Jacobs og Stella McCartney. Listen er forholdvis lang, når man tæller op, og netop det er en af hemmelighederne bag de nye åbninger.

»For luksusmærkerne er det interessant at være, hvor andre luksusmærker er. Det giver en selvforstærkende effekt. Man vil gerne være, hvor de andre er. Under krisen har det været lidt stille med åbninger af nye mærker, men nu er det som om, det bløder op igen.«

I det kommende år åbner Saint Laurent også butik, ligesom Prada forventes at åbne butik i byen.

Følg med på B.dk/modeuge