Bæredygtighed er åbenbart sort

Barbara I Gongini og David Andersen har bæredygtighed i højsædet, og kuløren bliver brugt i et væld af forskellige former.

Barbara I Gongini åbnede i går officielt modeugen med sit show på Københavns Rådhus. Foto: Jonas Fogh Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bæredygtighedens farve er tilsyneladende sort. I hvert fald hvis man spørger to af de danske designere, der åbnede efterårets modeuge, hvor en lang række designere til show, udstillinger og på messer viser deres bud på, hvad vi skal gå i foråret 2015.

Først Barbara I Gongini, der officielt åbnede modeugen på rådhuset, og derefter David Andersen, der indviede Kongens Bryghus på Slotsholmen med sit show. De arbejder begge med bæredygtighed og mode, blandt andet i form af brug af bæredygtige materialer og ved at nedsætte materialeforbruget (f.eks. ved at skære stofferne mere begavet ud, så der ikke bliver spild).

På den måde passer de smukt ind i modeugens ambition, præsenteret på en pressekonference af modeugens direktør, Eva Kruse, og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), der begge deler en ambition om at gøre det til det sted, hvor indkøbere og presse rejser til for at se, hvordan man både kan være pæn udvendigt og have god samvittighed indvendigt.

Barbara I Gongini lader aldrig mindre være mere, og hendes karakteristiske stil i sort og mørk grå som den lyseste farve var som den plejer. Her var også strik med lange trævler, dekonstruerede jakker, masser af lynlåse. Tænk læder, tynd coatet bomuld, jersey. Mest interessant var hun, når hun kontrollerede sin trang til frynser, laser og pjalter og viste mere stramme skrædderdetaljerede ting som en lang næsten præsteagtig kåbe til pigerne og fint fine jakker til mænd, der var lige dele fisker, der kan overleve hvad som helst, og bytype, der gerne vil skille sig ud. Både pænt og interessant uden at være overgjort og tosset.

Sort, sort, sort og lidt hvidt

David Andersen er noget mere simpel, og det var en lettelse, at han, som har været gennem nogle udfordrende år forretningsmæssigt, havde styret sin trang til sponsorsamarbejder. For nok præsenterede han sit nye samarbejde med Rosendahl, der lancerer boligkollektion fra Bjørn Wiinblad, i et nutidigt design, ligesom han viste de festkjoler, som har gjort ham et kendt navn i billedbladskredse – og han havde Danmarks Radios Pigekor til at synge ved indgangen stående i de uniformer, han har designet til dem. Men på catwalken var alt overflødigt fnuller og dims og sponsorhalløj skåret væk, så det, der stod tilbage, var en kollektion, der var skarpere end meget længe fra David Andersen.

Tænk skrædderi møder sport. Nogle ting vil måske især tilfredsstille et russisk publikum (lakapplikationer i mangamønster passer godt til guldtelefoner), men en række meget stramme jakker både til mænd og kvinder var så pæne og skarpe og cool, at enhver ville føle sig afstivet i dem. En smokingagtig skjorte til kvinder var også pæn, ligesom en nederdel i læder – med patchworkagtigt mønster, der lignede flet – var sportslig uden at være dum. Stadig i sort sort sort og så lidt hvidt.

For bæredygtighed på dansk er åbenbart sort.

Forhåbentlig bliver modeugen allerede i dag lidt mere farverig, når det, man med stor kærlighed kunne kalde den gamle garde – nemlig navne som Designers Remix, Baum und Pferdgarten, Bruuns Bazaar, Henrik Vibskov og By Malene Birger holder shows fra tidlig morgen til sen aften.