Bæltetasken hitter igen

Det handler om at være kikset på den rigtige måde, og derfor er den forhadte bæltetaske igen blevet topmoderne. Men gider vi virkelig ligne vildfarne turister?

Louis Vuitton 'Bum Bag' 2010 pris 9.750 kr. Fold sammen
Læs mere

Det handler om at være kikset på den rigtige måde, og derfor er den forhadte bæltetaske igen blevet topmoderne. Men gider vi virkelig ligne vildfarne turister?

Mere mode:
Gucci tasker for samlere
Rygsækkenes svar på iPod
The Beatles – nu som taske

De fleste forbinder den med svedende turister og overfyldte forlystelsesparker. Alene idéen om en bæltetaske bringer med det samme associationer til lange timer tilbragt i Storebæltsfærgens kantine på vej til familieferiens fodformede hygge.

Men sådan er det ikke længere. Den aflange taske, som både kaldes for bæltetaske, mavebælte og Fanny Pack, er tilbage. Sangerinder, modeller og designere har endnu en gang gjort den smart, og snart skal alle rende omkring med nøgler, pung og Dankort i en pose på maven.

»Jeg har faktisk selv været på jagt efter en af de bæltetasker i sort nylon, som Prada lavede i slutningen af 90erne,« indrømmer journalist og imagekonsulent Chris Pedersen. Han ved godt, at folk formentlig ryster på hovedet.

Følg FRI.dk's modestof på Facebook

»Bæltetasken er nok en af de mest forhadte genstande i modens historie, men det er jo også det, der gør den så sjov. Designet taler til noget historik i os, og når en designer som Marc Jacobs lancerer en ny kollektion med bæltetasker, er det netop, fordi han forsøger at finde noget med følelsesmæssig resonans. Det bliver han nødt til, for der er ingen, der køber noget i øjeblikket.«

Det er svært at sige, hvor bæltetasken stammer fra. Nogle mener, at den dukkede op i 1980erne, hvor New Yorks hip hoppere lod cigaretter, nøgler og småpenge passe sig selv i det neonfarvede stof, mens de brugte deres hænder til at lave graffiti. Andre påstår, at det var turisterne, der opfandt bæltetasken. At de spændte den over de farverige shorts, før de vandrede rundt på Louvre, ved Peterskirken og hen ad 5th Avenue. Tasken var praktisk og passede perfekt til lange, varme dage på sightseeing.

Til gengæld var den ikke velkommen i modeverdenen. I årevis gjorde hjemmesider og sange grin med den. Det engelske ord »Fanny Pack« blev en slags slang for en billig tøjte. En gruppe danskere oprettede Facebook-gruppen »Forbyd mavetasker«. Den har 119 medlemmer. 

»Jeg kan egentlig godt forstå det,« skriver modejournalisten Victoria Moore i web-magasinet, Fab-Sugar. »Bæltetasken giver os en bule der, hvor vi har allermindst brug for den. Den er indbegrebet af sporty og praktisk mode ligesom cykelshorts, benvarmere og joggingdragten.«

 Det er også lige præcis de sporty stjerner, som sangerinden Rihanna, der er ved at bringe bæltetasken tilbage. Hendes beigefarvede Louis Vuitton-model har næsten det samme design som i 80erne, men der er nye regler. Først og fremmest sidder tasken på et bredere bælte, så det virker fladt og diskret. Samtidig skal tøjet være enkelt. Løse sweatre og et mavebælte foran skridtet er no go. De nye bæltetasker fra Dior, Philip Lim og Marc Jacobs har stadig lommer og lynlåse, men de ser bedst ud, hvis man ikke forveksler dem med en del af kroppen.

Når den tidligere top-model, Tyra Banks, henter morgenbrød med en bæltetaske fra Gucci, sidder den lige præcis ikke på maven, men hen over hoften. Det er ikke til at sige, om hun mener det alvorligt – eller bare laver sjov. Og det gør hele forskellen, forklarer en trendforsker.

Når vi pludselig begynder at bruge en beklædningsgenstand, der ellers bliver betragtet som dårlig smag, skyldes det, at vi har et behov for at markere vores status. Og i dag, hvor alle har lige adgang til moden, er det ikke længere nok at købe dyrt tøj. Det kan de fleste finde ud af. Derfor må modens elite finde på noget nyt.

Mere mode:
Gucci tasker for samlere
Rygsækkenes svar på iPod
The Beatles – nu som taske
Versaces ånd og Pradas by
Ralph Lauren med et twist af boheme
Mr. Gucci går til filmen

»Man kan for eksempel være kikset. Det er der ikke mange, der tør,« forklarer trendforsker Maria Mackinney-Valentin, der bruger Henrik Vibskov som eksempel. Den anerkendte danske designer blev engang forvekslet med en hjemløs. Og tog det som et kompliment af de allerstørste.

»Mode handler grundlæggende om at skille sig ud. Tidligere markerede eliten sig ved at bruge mange penge. Nu handler det om at forvirre signalerne. At gå i arbejdstøj, selv om man ikke har brug for det. At være morfar-agtig, selv om man er ung. Det handler om at tolke nogle yderst komplicerede koder, som hele tiden skifter. Man skal være godt med,« fortæller Maria Mackinney-Valentin.

Følg FRI.dk's modestof på Facebook

Det er også derfor, at man ikke bare kan tage en bæltetaske om livet og se smart ud. Tværtimod. Tasken skal kombineres med noget skævt. Som en rodet frisure eller et par sko, der er helt rigtige. Ellers ender man bare med at ligne endnu en turist. Men det kan selvfølgelig også være smart i al sin kiksethed. 

Mere mode:
Gucci tasker for samlere
Rygsækkenes svar på iPod
The Beatles – nu som taske
Versaces ånd og Pradas by
Ralph Lauren med et twist af boheme
Mr. Gucci går til filmen