Amish og guldbikinier indleder modeugen

CIFF's trendshow i Bella Centeret var både amish drenge, internetchicks, mænd i mønstret jakkesæt og piger i guldbikini. Der er ingen rød tråd. Og måske er det netop pointen lige nu.

Så er Københavns modeuge sat i gang. Fold sammen
Læs mere
Foto: Katrine Emilie Andersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- You don't know where it started and you don't know where it ends, lød linjerne i en af sangene til CIFFs modeshow i Bella Center, der som altid indleder modeugen.

Se billederne: Ingen rød tråd i åbningsshow 

Du ved ikke, hvor det begyndte, og du ved ikke hvor det ender, kan man vel lidt løst oversætte det til, og det kunne egentligt også være forklaringen på, hvorfor journalister, indkøbere, stylister, bloggere og andre med hang til mode igen og igen gider dukke op til modeuger verden over. I denne uge i København. Fordi moden hele tiden bugter sig nye veje, der både viser tilbage og frem. Fordi den aldrig er færdig. Heller ikke med sig selv og referencerne til fortiden.

CIFF's show, produceret af Fashion Exclusive og stylet af Anders Sølvsten Thomsen, havde både referencer til 1990'ernes mode (og forkærlighed for neonfarver) til Amish-folkets simple liv i afdæmpede farver. Fra voldsomme og næsten skarpe sexuelle referencer til afdæmpet og støvet uskyldighed. Der er det hele. Du må selv vælge.

Der var som altid fire tendenser, først Digitals med skarpe syrefarver, metallic og en anelse gråt, blåt og æggeskalsgul. Tænk Sporty Spice først i 1990'erne, hvor tøjet havde klare sportreferencer og rigeligt med kasketter og brug af badetøj som del af det almindelige tøj.

Derefter 'Shape Shifters', som handler om en leg med volumen og former. Fra stort og løst til fokus på taljen med det klassisske skød på jakkerne. Meget hvidt - det er vel forår - og en del grå og en anelse blå og grøn. Bomberjakke, stor strik og hættetrøjer til herrerne (og så et sæt i jersey hvor bukserne hang på hoften og trøjen var over navlehøjde. Må det aldrig komme ud i fri handel).

Tredje trend er mønstermix amok , der må sende mindst en og nok to tanker til Miuccia Prada, der viste masser af mønstre både hos MiuMiu og Prada i sine 12 kollektioner. En yderst taknemmelig trend på en messe, hvor forskellige mønstre, der kan kombineres, findes i stort udvalg. Dog morsomt mange jakkesæt i mønstre til mænd. Den sidste trend blev kaldt Settlers og refererede ganske nostalgisk tilbage til de dage, før verden gik af lave - en trend, der ikke rigtigt vil slippe moden midt i krisetiden - og viste jakkesæt, løse skjorter og veste til herrerne (og store sorte hatte til de tungnemme, der ikke fattede referencerne, mens pigerne var henholdvis i lange sorte kjoler med grov strik (som en ung udgave af Ivan Grundahl) og i yndige lange kjoler i støvede lyse farver. Det lille hus på Prærien møder Amishfolket.

CIFFs trendshow virker som om det endelig har fundet sig selv - som et trendshow, hvor man ikke er bleg for at låne lidt i Kopenhagen Furs store udklædningskasse, selvom delene ikke er til salg på messen, men uden at gå amok i stylingdetaljer - og giver fire fine bud på, hvad man kan holde øje med som indkøber eller modeinteresseret.

De fire bud er bare så forskellige, at ingen af dem fortæller ret meget nyt. Udover at moden er som den har været de sidste mange år: Fragmenteret og på vej. Ingen ved dog hvorhen. Måske ved vi mere, når modeugen lukker på lørdag. Måske.

Se billederne: Ingen rød tråd i åbningsshow