»Vi er på vej væk fra den sexistiske og diskriminerende idé, at kvinder skal have hæle på på kontoret«

Sporty sneakers bliver mere og mere accepterede inden for modens verden. Koster det stiletterne livet?

1
Disse stiletter udløste vild debat om den kvindelige politiker Fatma Øktems ærbarhed - på baggrund af det berømte pressefoto, hvor hun som nyslået folketingspolitiker bevæger sig op ad folketingets store trappe iført netop disse sko. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

De har været der altid. Kondiskoene. Langsomt har de bevæget sig fra at være et nødvendigt og uundværligt makkerpar i sportens verden til at være et cool bekendtskab selv i en pæn garderobe. Med det mere fashionable navn sneakers, er den komfortable sko nu blevet allemandseje og selv i haute couturens verden er gummiskoene blevet ubercool.

Selvfølgelig var det modeikonet, den nu afdøde Karl Lagerfeld, der var med til at hive kondiskoen op fra de fodformedes Serie 6 til Superligaens røde løber.

Lucia Savi, designmuseet Victoria & Albert Museum i London

»Luksus designer-sneakers er et billede på vores tid og en vej mod en mere inkluderende måde at klæde sig på«


Ved et af sine årlige modeshows i Paris i 2014, var samtlige modellers sko eller stiletter skiftet ud med specialdesignede sneakers, der efter sigende skulle koste op mod 3.000 euro per par. I dag er sneakers et uundgåeligt fænomen i modebilledet.

Stilettens død?

Med denne accept kan man spekulere i, om kondiskoens indtog kan være stilethælenes endeligt. Det skriver BBC, der har undersøgt sagen.

»Generation X og Y har langsomt været på vej væk fra hæle og har bevæget sig væk fra den sexistiske og diskriminerende idé, at kvinder skal have hæle på på kontoret,« siger Morgane Le Caer fra det engelske modesite Lyst til BBC.

Kondiskoens optur kædes også sammen med fjerdebølgefeminismen og en offentlig diskurs om en flydende kønsidentitet.

»Luksus designer-sneakers er et billede på vores tid og en vej mod en mere inkluderende måde at klæde sig på,« siger Lucia Savi fra designmuseet Victoria & Albert Museum i London til BBC.

Cara Delevingne i Chanel-sneakers. Fold sammen
Læs mere
Foto: PATRICK KOVARIK.

Opstår der en megatrend i modebilledet, vil der som ofte også opstå en modpol til den. Men modeekspert Beth Goldstein fra analysevirksomheden The NPD Group mener ikke, at sneakers allerede er på vej ud igen selvom populariteten er enorm.

»Jeg tror ikke, det bare er en dille - det har den varet for længe til at være. Forbrugerne prioriterer komfort i deres travle liv, selv om moden udvikler sig. Væksten vil naturligt falde, men sneakers vil fortsat være en stor spiller i markedet,« siger Beth Goldstein til BBC om kondiskoenes markante optur.

Prada er også kendt for at producere popuklre sneakers. Her er de afbilledet i en butiksrude i Milano. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEFANO RELLANDINI.

Historien spiller en vigtig rolle

Stilethælen kom til Europa fra Asien i slutningen af det 16. århundrede, og blev oprindeligt båret af mandlige ryttere, for at foden bedre kunne sidde fast i stigbøjlerne. Den er historisk set blevet kædet sammen med sex og magt, og kondiskoens succes kommer, ifølge eksperter som BBC har talt med, ikke til at give stiletterne dødsstødet, det er de alligevel for populære til.

»Det er en sko, til når vi er på. På røde løbere, bestyrelseslokaler og i parlamenter,« siger Summer Brennan, der er forfatter til bogen »​High Heel«, der kigger på stiletternes betydning i samfundet.

Men selv om stiletten altså også er kommet for at blive, så viser tendenser, at dagene med de tårnhøje af slagsen er forbi. En del modehuse producerer ikke længere sko, der har hæle på over 90 mm. Alligevel er det fortsat skotypens ekstra højde, der er et vigtigt parameter for dens eksistensberettigelse.

»Den rolle, højde spiller i forskellige kulturer verden rundt, går flere århundreder tilbage, og jeg tror ikke, at den forsvinder. Men stilethælen vil måske videreudvikle sig til en helt anden sko, hvor højde stadig spiller en rolle,« siger Lucia Savi Victoria & Albert Museum i London til BBC.