Ugens trendsætter: Manden bag Nomas indretning er komplet uinteresseret i ting

Arkitekt David Thulstrup har netop solgt alt sit indbo, fordi han ikke er knyttet til ting – men samtidig arbejder han med at indrette omgivelserne for andre. Han har blandt andet indrettet det nye Noma.

Arkitekt David Thulstrup har netop solgt alt sit indbo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

David Thulstrup har holdt af rum og stemninger siden sin barndom, hvor han hver søndag var bænket i den lokale katolske kirke i Hellerup. Her kunne han lide at være, og det fik ham til at tænke over, hvad rum betyder for vores sind. Det ansporede ham til at studere videre på Danmarks Designskole, hvor han hurtigt fik job som stylist ved siden af studiet. Det var bare »ti gange federe« at komme ud og arbejde rigtigt med rum fremfor at sidde på skolen og forholde sig abstrakt til farver og stemninger.

I dag har han tegnestue et spytkast fra Amager Strand, og en dag ringede den verdensberømte Noma-ejer René Redzepi. Hans nye restaurant på Refshaleøen skulle indrettes, og David Thulstrup fik til opgave at skabe rammerne, så gæsterne kunne få en intim følelse af »at være kommet hjem hos nogen«, men vel at mærke med en ærlighed om, at det hele foregår i en restaurant.

David Thulstrup har holdt af rum og stemninger siden sin barndom, hvor han hver søndag var bænket i den lokale katolske kirke i Hellerup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Er stemninger stadig afgørende for dig, når du indretter?
»Absolut. For mig handler det om at skabe referencepunkter til glimt af genkendelighed. Jeg er ikke trendbaseret, men sætter ting fra forskellige perioder sammen, som vækker følelser.«

Hvordan skaber man glimt af genkendelighed i en indretning?
»Det kan være genkendelighed i et materiale – for eksempel varmen i et tekstil – og ikke nødvendigvis et konkret designobjekt som en 7er-stol. Jeg vil hellere skabe små glimt til noget, man ikke har set før, men alligevel føler genkendelighed ved. I loungen på Noma har jeg fundet nogle lamper, der for mig skaber genkendelighed til nogle af de trælamper, mange havde i deres sommerhuse i 1970erne. Man kan ikke sætte navn på dem, og vi finder dem i dag på loppemarkeder til 200 kroner. De vækker nysgerrighed og giver os ro.«

Interiørarkitekt David Thulstrup har blandt andet indrettet det nye Noma. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Kan man altid se, at det er dig, der har en finger med i spillet?
»Jeg er ikke nogen ego-designer med en fast stil, men inkluderer altid kunderne, så hvert projekt bliver nyt. Men det er gennemgående, at jeg arbejder med kontraster i materialer og lader deres forskellige udtryk stå meget tydeligt frem ved markante overgange. Hvis jeg har en sten på en væg, vil jeg synliggøre dens tykkelse for at fortælle historien om dens råhed og oprindelse, og at det ikke er en plakat, der er sat op. Og så er der næsten altid et glimt af farve i mine indretninger. Lige nu er jeg interesseret i den ærlighed, der er i brutalismen med dens beton, stål og for eksempel et enkelt objekt i rød.«

Hvad er det for mennesker, der henvender sig til dig?
»Mennesker, der er optaget af kunst, design og arkitektur, og ikke ønsker deres indretninger skal ligne naboens. De er som regel meget sociale, og så ser de lidt pragmatisk på, at de har brug for at få rystet noget af 'de gamle vaner' af sig. Så jeg sørger for at kuratere nogle helt andre ting, end det, de har i forvejen, og derfor bliver de også nødt til at sige farvel til noget.«

Kan det ikke være grænseoverskridende, at lade et andet menneske indrette hele sit hjem?
»Jeg lytter jo til kunden og har en stor forståelse for, at folk er knyttet til nogle af deres ting, men når de henvender sig til mig, vil de jo en anden vej. Selv har jeg lige solgt alt, hvad jeg ejer.«

David Thulstrup arbejder han med at indrette omgivelserne for andre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Alt?
»Ja, på nær mine køkkenting, mine notesbøger, en porcelænsfugl, som har været min mormors, og en aftryksmaske af min far som teenager. Min kæreste og jeg er ved at flytte ind i en ny lejlighed og har solgt alt på Den Blå Avis og via private. Det tog tre måneder, og det er befriende, for selvom jeg elsker ting, så har jeg personligt ikke noget tilhørsforhold til ting.«

Hvor er det smukkeste rum i København henne?
»Jeg bliver altid fuldstændig betaget, når jeg går på Thorvaldsens Museum – og særlig i det rum med afstøbninger af mønter. Jeg elsker kombinationen af en flig af guld, og så fortsætter samme historie i det brunt-indfarvede gips i rummet. Det er så smukt og intimt et sted – alene farve-forløbene i rummene.«

Scanner du altid alt i de rum, du er i?
»Altid, jeg går ind og ved inden for 30 sekunder, om jeg kan lide rummets vibe – og derefter lægger jeg mærke til dets æstetik. Jeg suger alt til mig, men sidder ikke og omdekorerer inde i mit hoved. Jeg bliver udfordret rigeligt i mit arbejde. Men jeg vurderer de ting, jeg ser, og tænker: Det var egentlig en spændende detalje med den dér lampe ... og en sjov farvekomposition.«

»Jeg bliver altid fuldstændig betaget, når jeg går på Thorvaldsens Museum,« fortæller interiørarkitekt David Thulstrup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Er der altid en stol til dig ude på Noma – du har jo selv designet dem?
»Haha, nej, de driver jo en meget professionel forretning. Men en af de ting, jeg fik forhandlet med ind i betalingen, var, at hele mit team skulle derud og spise, fordi vi skulle fejre den oplevelse i fællesskab.«

Hvor går du så ud og spiser?
»Sidste uge var jeg på Apollo Bar, som jeg synes er et hyggeligt sted, hvor der er en simplicitet og ærlighed i maden og rummet, der gør, at jeg virkelig føler, at jeg er i København. Det kan godt være, de serverer ansjoser, men så er det bare »slam bam« på en tallerken på en nyfortolket nordisk måde. Jeg synes, det er spændende at se, hvad det er for nogle rum, vi skaber i storbyer, og hvordan vi arbejder med et ord som 'stedsans'. Selvom vi elsker fransk mad, skal alt jo ikke ligne en fransk bistro. Det kan man tage til Paris for at opleve! De projekter, jeg lige nu laver i København, San Francisco og Beijing vil jeg gerne stedsanse, så de ikke bliver rene kulisser.«