Ugens Extravaganza: »LeBron James er jeg meget stolt af vil have vores briller. Han er en af nutidens største sportspersonligheder«

Tim Hancock har på bare seks måneder skabt en international succes med brillemærket KAMO, der ikke bare har fundet sine designfans hos Poul Stig, Louisiana, Design Museum Danmark og Paustian. Fremover kommer de danske briller også til at skærpe synet på forbrugere i Kina, Japan og Australien, mens solbrillerne vil sidde på næsen af verdensstjerner som MØ og LeBron James.

xxx
Tim Hancock har på bare seks måneder skabt en international succes med sine solbriller, der ikke bare skygger for solens stråler, men også har fundet sine designfans hos Louisiana, Design Museum Danmark og Paustian, og i Kina, Japan og Australien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Har vi virkelig brug for endnu et brillebrand?

»Der vil altid være designkategorier, hvor vi disponerer med at købe flere af det samme produkt. Også når vi ikke mangler det. Det gælder i særdeleshed for briller, som vi bærer i ansigtet, og som derfor bliver så stor en del af vores personlige identitet. Min tilgang har været, at når vi måske hellere vi have to par briller at veksle i mellem, så skal vi designet være så tidløst, at vi ikke får brug for at udskifte det hele tiden, og produktet er lavet af materialer, der ellers ville være overflødige. Vi bruger det naturlige saltmineral acetat og genbrugt letvægts metal.«

Hvad er det, der er særlig bæredygtigt ved at designe med acetat?

»Acetat er genialt, fordi det har en molekylær struktur, der er langt mere fleksibel end plastik. Derudover kan vi undgå alt spild, fordi acetat kommer i blokke ligesom en mursten, hvor du fræser brillestellet ud. De råstoffer, der er til overs i produktionen, kan jeg opkøbe, genindfarve og lave om til nye briller. Vi arbejder ikke med noget materiale, der ikke kan bruges igen.«

Tim Hancock

»Basketballstjerner i dag har jo nærmest gjort slentreturen fra basketbanen til deres locker room til en catwalk i sig selv, så der må mine briller meget gerne blive set«


Du har tidligere været kendt for dit modetøj, men nu laver du »kun« briller. Hvad er det særlige ved design, som vi tager på?

»Jeg har det stramt med design, der bare skal være æstetisk og kæle for en emotionel stemning. Ting bliver ligegyldige, hvis de kun kan pynte på en hylde. Jeg vil helst arbejde med produkter, der både udfylder en reel funktion, og som også ser godt ud. Og så har tidsånden bare sat et ekstra ben på designskamlen, der tidligere var kvalitet, æstetik og funktion. Nu skal produktionsforhold også tænkes ind fra starten.«

Tim Hancock har på bare seks måneder skabt en international succes med sine solbriller, der ikke bare skygger for solens stråler, men også har fundet sine designfans hos Louisiana, Design Museum Danmark og Paustian, og i Kina, Japan og Australien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Hvordan gør du det?

»Den generelle idé omkring produktionen har været, at vi skal indtænke vores børn og børnebørns fremtid i det, som vi laver. Vores produkter skabes i materialer, vi kan stå indenfor, og samtidig holder de længere tid. Engang var det »bad for business«, hvis et dæk eller et møbel var for holdbart. Nu er det en blevet en reel værdi, når en ting ikke skal udskiftes eller kan gives videre, når vi selv er færdige med at bruge den. Vi er ved at indstille os på, at det, vi tidligere impulskøbte en gang om måneden, vil vi nu kun købe et par gange i vores liv.«

Hvad er det dit brand, KAMO, gør anderledes end andre brillemærker?

»Hvis du kigger på optikerbranchen, har de en meget old school tilgang til briller. Stel har en fast høj pris, brilleglas er dyre, og optikerens service koster. Det er en oplevelse, der er gnidningsfri, men dyr. Jeg er optaget af at skabe en tilknytning til brandet først. Hvis du har set »A Star Is Born«, får du ikke lyst til at få en kæreste, der drikker, eller Lady Gaga som din kone, men du går derfra med en følelse af, hvad musik kan skabe af bånd mellem mennesker. I stedet for at lave traditionelle annoncer, har vi lavet en kortfilm, der skal vække en stemning hos de forbrugere, vi gerne vil nå i hele verden. Den er mere mørk og Nicolas Winding Refn-agtig i sin stil, end den er Green Peace hippie og »Kumbaya-sange« ved lejrbålet. Vi vil ramme dem, der måske nok går op i klimabevidsthed og social ansvarlighed, men som også vil se cool ud. Det gør vi ikke med en salgsvideo, men med en kortfilm, der allerede er blevet indstillet til filmpriser i London og Berlin.«

Det lyder meget kulturelt og korrekt – og lidt kedeligt?

»Vi skal ikke lave tossede briller for at få en fjollet og forbipasserende opmærksomhed. Der er masser af absurde og mærkelige designs derude. Hvad skal det til for? Jeg har ikke et problem med at opfylde et kedeligt behov som briller, så længe jeg gør det på en ny og bedre måde. Vi vil vise, at man godt kan lave high-end-produkter, der er til at betale, men som verdens sejeste mennesker med glæde vil bære.«

Tim Hancock understreger, at han ikke ligner en »hjemmestrikket nørd - men en nørd er jo bare en karakter, der går ekstremt meget op i det, som han laver«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Hvem er de sejeste navne på KAMOs fanliste?

»LeBron James er jeg meget stolt af vil have vores briller. Han er en af nutidens største sportspersonligheder. Basketballstjerner i dag har jo nærmest gjort slentreturen fra basketbanen til deres locker room til en catwalk i sig selv, så der må mine briller meget gerne blive set. MØ er en anden af vores ambassadører. Det, der er særligt ved hende, er netop, at hun er en ordinær dansk pige med ekstraordinært talent; du kan relatere til hende og beundre hende på en og samme tid. Hun inkarnerer de samme kvaliteter, som godt design skal have.«

Hvorfor er du gået fra dine street smart-moderødder til at være en bæredygtig nørd?

»Det ene udelukker ikke det andet. Jeg ligner måske ikke en hjemmestrikket nørd, men en nørd er jo bare en karakter, der går ekstremt meget op i det, som han laver. Ligesom man ikke behøver være street smart hipster for at lave smart design. Jeg er 40 år, har været gift med min kone i 15 år, og vi har to børn. Min hverdag handler om tidlige morgener, madpakker og lukkedage i børnehaven. Det er ikke smart. Men jeg er en æstetiker, der nørder, fordi det er er fascinerende at lave produkter, som folk umiddelbart kan se en værdi i. At se en person, der har givet penge for mine briller, som intet kender til mig eller de kreative ideer, der ligger bag – det er den største anerkendelse.«

Er det rigtigt, at solen altid skinner på de smarte?

»Nej, men hvis den ikke skinner, kan de tage solbrillerne på – og dermed gøre dagen lysere.«