Nørdemuseet for de fagligt veludrustede

Geologisk Museum byder på fortællinger om universets tilblivelse, omfattende samlinger af sten og store udsmykninger af blandt andre Per Kirkeby.

Indgangspartiet
Noget af det første, der møder den besøgende på Geologisk Museum, er en stor vægudsmykning af den afdøde maler, Per Kirkeby, der strækker sig gennem flere etager. Fold sammen
Læs mere
Foto: Statens Naturhistoriske Museum

Geologiens – mildest talt – langstrakte perspektiv fascinerede den afdøde malermester Per Kirkeby – og en meget omfangsrig udsmykning af ham er da også noget af det første, man møder, når man træder ind i Geologisk Museum på Øster Voldgade; ikke så langt fra Nørreport Station.

Geologisk Museum er en del af Statens Naturhistoriske Museum, der også omfatter Zoologisk Museum og Botanisk Have.

Geologisk Museum fortæller om sten og hed for den sags skyld tidligere Mineralogisk Museum. Sten i den helt store målestok fra universets skabelse og frem. Et af de første rum søger at illustrere historien om The Big Bang – og ellers rummer Geologisk Museum blandt andet smukke sale med udsigt over Botanisk Have og store montrer med sten af forskellig art. Sten er ikke bare sten. Der er mange forskellige, og nogle af dem er ligefrem fascinerende at se på.

Masser af sten

Stadig flere kunst- og kulturhistoriske museer forsøger sig i disse årtier med forskellige formidlingsstrategier for nu også at sikre, at vi får alle med. Også dem der i grunden helst er fri – eller blot interesserer sig for noget andet end fremmedartede kunstinstallationer eller knogler fra uddøde dyr.

I nogle tilfælde kan man synes, at de pædagogiske greb er meget vidtrækkende. På Geologisk Museum er man noget mere påholdende med pædagogikken, hvis man kan sige det på den måde. For besøgende er det en meget stor fordel at være fagligt veludrustet inden for geologien, for der er ikke mange udstrakte hænder i formidlingsteksterne. Det kan også have sin kvalitet. Altså at et museum ikke taler ned til sine gæster.

Per Kirkeby havde en særlig faglig ekspertise med i bagagen, da han for omkring 15 år siden skabte udsmykningen til bygningens ene store trapperum. Han var uddannet geolog fra København Universitet i midten af 1960erne og deltog i ekspeditioner i Grønland. Kirkeby må have set med særlig sympati på Geologisk Museums store arktiske samling.

Udsnit af Per Kirkebys udsmykning til Geologisk Museum. Livet igennem var Kirkeby optaget af geologiske forskydninger i landskaber og udviklingshistoriens lange perspektiv i det hele taget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Statens Naturhistoriske Museum.

Selvom det blev billedkunsten, der kom til at fylde Kirkebys liv, tog han sin betagelse af geologiens overvældende tidsperspektiv, klodens historie og forandringer af jordskorpen med sig i maleriet.

Masser af øl

Kirkebys udsmykning har en pendant et andet sted i den historicistiske museumsbygning, der er tegnet af H.J. Holm, som blandt også er arkitekten bag Det Kongelige Bibliotek. Et andet sted i Holms hus finder man en lige så stor udsmykning. Den blev udtænkt i 1880erne af maleren Oscar Matthiesen som en hyldest til den danske videnskabsmand Niels Steensen, der i 1660erne i Firenze gjorde nogle epokegørende geologiske opdagelser. Som for eksempel at fossiler havde en biologisk oprindelse og ikke blot var besynderlige naturfænomener, som man havde troet, fordi man tog skabelsesmyten om de seks dage plus helligdagen bogstaveligt. Og en anden opdagelse: Ifølge Stenos lov om krystaller er kantvinklen uændret under krystallers vækst.

Den anden store udsmykning i Geologisk Museum er skabt af maleren Oscar Matthiesen, der med sit billede hyldede videnskabsmanden Niels Steensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Statens Naturhistoriske Museum.

Alt det og meget mere og herunder ikke mindst den svimlende geologiske tidshorisont med skabelsen af kloden og de forskellige geologiske epoker skildrer Oscar Matthisen i sine billeder, der breder sig i trapperummets hvælvinger og kupler. Det må have inspirerende for Kirkeby, dengang han i 2004 sammen med en række medarbejdere skabte sin udsmykning. Den krævede temmelig meget øl, kan man så tilføje. Ikke alene de betydelige mængder, tørstige sjæle havde nedsvælget, for at Ny Carlsbergfondet kunne få råd til at finansiere udsmykningen. Øl var også det bindemiddel, der blev blandet i farven, for at den skulle holde bedre. Ikke godt nok, kan man se hist og her, hvor små stykker er faldet af.

Interessant skal det blive at finde ud af, om Kirkebys udsmykning også bliver repareret, når hele museumsbygningen lukker om et par år på grund af det nye, samlede, statslige naturvidenskabelige museum, der skal ligge mellem nogle af de eksisterende bygninger. Det er ofte bekymrende, når der tages en bid af byens grønne anlæg, men det er beroligende, at arkitekterne Claus Pryds og tegnestuen Lundgaard & Tranberg skal stå for det.

Et glimt ind i fremtiden for et museum om fortiden. Sådan forestiller arkitekterne bag udvidelsen af Statens Naturhistoriske Museiuum sig, at indgangspartiet vil se ud, når det ye museum åbner for publikum i 2022. Fold sammen
Læs mere
Foto: Visualisering: Lundgaard & Tranberg.