Moden 2019: Stella McCartney er modens Tesla

Moden kommer i 2019 til at bære præg af mere ansvarlighed. Vi siger farvel til de hurtige og billige køb, der signalerer »det nyeste nye« - og goddag til genbrug, gamle kjoler og grove sneakers, forudser tre eksperter.

»Stella McCartneys kollektion til foråret  rummer flere af de specifikke trends, der tegner moden i 2019 med jumpsuits, cykelshorts, batik, bæredygtig denim og flower power. Hendes kollektion er ikke nyskabende, og på mange måder kopierer hun sig selv. Det er i sig selv anti-fashion, og dermed spot on,« Siger stylist Vibe Dabelsteen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gonzalo Fuentes

I 2019 er det slut med brug og smid-væk-kulturen og hurtige køb hos H&M. I stedet skal gammelt tøj styles, så det ser nyt ud, og det smarteste, du kan iføre dig, er en god samvittighed. Du skal ikke længere have et proppet klædeskab eller sæsonens it-taske. Ifølge tre danske eksperter skal du hellere investere i god kvalitet, have etikken på plads og dyrke 90er-æstetikken.

Den nye musthave bliver din nabos gamle kjole

Else Skjold, adjunkt og Ph.d. ved Designskolen Kolding

»Moden vil tilpasse sig det bæredygtige fokus. ‘Reconstructed’-stilen har fået stor renæssance i bl.a. Japan, og inspirerer designere i hele verden. Her handler det om at omsætte et problem til en løsning: Vi har alt for meget tøj, som vi smider væk, så lad os lave det om til noget flot. I 2019 vil vi se designere, der syr gammelt om til nyt. Genbrugsbølgen vil tage til, men med nyere ting. Designerne zapper rundt i årtierne - lige nu særligt 1980erne - og låner hist og pist i farver, materialer og silhuet. Det nye musthave bliver din nabos gamle kjole. Hvad der er gammelt for hende, er nyt for dig. Det handler mere om stil end at designe nyt. Kunsten er at se hammergodt ud, selvom du har fundet dit tøj i genbrugsbutikkens inderste krog eller i din mors klædeskab. Rebecca Vera, der har startet Veras Vintage, er den mest indflydelsesrige person i det danske modelandskab lige nu. Hun har vist, at man kan koble entreprenørskab, tæft for god stil og miljøbevidsthed, så det tiltrækker unge, kloge kunder.«

»Det nye ‘musthave’, bliver din nabos gamle kjole. Hvad der er gammelt for hende, er nyt for dig,« siger adjunkt og Ph.D. Else Skjold. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Stella McCartneys tøj er modens Tesla

Vibe Dabelsteen, tidligere fashion director på Vs. Magazine og international stylist

»Den største tendens i 2019 er Anti-Fashion. Vi får et øget fokus på klima, og den hurtigt omskiftelige mode er decideret upopulær. Det er ikke længere cool at komme i det nyeste nye. Det tolkes som et tegn på usikkerhed, eller at du er en reklamesøjle for en markedsføringsstrategi. Ærlighed og ansvarlighed bliver 2019s vigtigste budskaber på tværs af industrierne. Det er ikke længere vigtigt, at have en it-taske fra Chanel eller de rigtige sko fra Gucci. Det afgørende er, at du køber noget i god kvalitet og gerne med indbygget social bevidsthed. Stella McCartney er den designer, der fanger tidsånden bedst. På nuværende tidspunkt regnes hun for den mest ambitiøse designer, når det kommer til bæredygtighed og social ansvarlighed, og så har hun netop købt kontrollen tilbage over sit eget brand. Hendes logo er et, vi gerne vil flashe, og så rummer hendes kollektion flere af de specifikke trends, der tegner moden i 2019 med jumpsuits, cykelshorts, batik, bæredygtig denim og flower power. Det er anti-fashion, og dermed spot on. Stella McCartneys designs er modens Tesla.«

Ifølge modeekspert Chris Pedersen, så har Virgil Abloh hos Off White fat i fremtidens look. Her er en af hans heldragter til mænd, som indgår i hans SS19 kollektion Fold sammen
Læs mere
Foto: BERTRAND GUAY.

90er fest og nyt blod hos Burberry

Chris Pedersen, journalist, TV-vært og modeekspert

»Virgil Abloh fra mærket Off-White står for en tendens, der kommer til at være definerende for både mænd og kvinder. Det er en sportstøjs-stil, som er ekstremt minimalistisk, men også enkel og egentlig ret sexet. Den minder på mange måder om 90er-designeren Helmut Lang eller det tidlige Prada Sport, der kombinerede en sort/hvid minimalisme med elementer fra sportsverdenen. Anorakker, track suits (træningsdragter, red.) og nylon vil komme tilbage, men i snit, der kan bevæge sig fra gaden til kontoret. De grove sneakers, vi har set overalt fortsætter til foråret. De har allerede markeret sig hos brands som Gucci og Balenciaga, og de giver en vis tyngde til forårsmodens lette looks. Er man ikke til designer-versionerne, så kan man kigge til brands som Fila og New Balance, som begge har lavet cool, chunky sneakers, der emmer af de tidlige 90ere. Burberry er også værd at holde øje med. De har netop lanceret en kollektion med Vivienne Westwood. Efter den nye chefdesigner, Riccardo Tisci, er kommet til, er modehuset gået igang med at redefinere begrebet »British«.