Modegigant aflyser modeshow efter anklager om racisme mod kinesere

Dolce & Gabbana har aflyst deres modeshow i Shanghai. Modehuset beskyldes for racisme mod kinesere i deres seneste reklamekampagne.

En lang række kinesiske celebrities har offentligt meldt ud, at de fra nu har vil boykotte det italienske modehus Dolce Gabbana. Fold sammen
Læs mere
Foto: NICOLAS ASFOURI

Det italienske modehus Dolce Gabbana møder voldsom kritik i Kina.

I forbindelse med et nu aflyst modeshow i Shanghai lavede modegiganten en kampagne under hashtagget #DGLovesChina, hvor kinesiske kvinder blandt andet forsøger at spise pizza med spisepinde.

Efterfølgende er der udsendt direkte racistisk indhold på D&Gs sociale medier. Dolce Gabbana siger, at både firmaets officielle og medstifteren Stefano Gabbanas profiler er blevet hacket, og at det racistiske indhold ikke er lagt op af modehuset, skriver BBC.

»Vi har intet andet end respekt for både Kina og det kinesiske folk,« skriver modehuset nu i en undskyldning.

Stefano Gabbana har også undskyldt for, at hans profil er blevet brugt til at udsende et screenshot fra Instagram med grove budskaber, som, han hævder, er blevet sendt af en hacker, der har overtaget hans konto.

En række kinesiske kendisser har nu sagt, at de vil boykotte modehuset. Mange af modellerne, der var hyret ind til modeshowet i Shanghai, er ligeledes sprunget fra.

Dolce Gabbana har udgivet tre videoer i denne uge af kinesere, der spiser italiensk mad som pizza og pasta med spisepinde.

Videoerne kan ses på Instagram, men blev taget ned af den kinesiske pendant Weibo under 24 timer efter, de var lagt op.

Ifølge det kinesiske onlinemedie Jing Daily, der skriver om luksusforbrugsgoder og trends i Kina, trådte videoerne helt ved siden af »i både tone og smag«.

Kampagnen fra D&G kritiseres på sociale medier for »at bagatellisere Kinas gamle kultur, samt at fremstille kinesiske kvinder stereotypt og racistisk«.

Udtrykket »Boycott Dolce« er indtil videre blevet diskuteret mere end 18.000 gange på det sociale medie Weibo ifølge Jing Daily.

Dolce Gabbana har endnu ikke undskyldt for kampagnen, der skulle have været fulgt op af et stort catwalkshow, men kun for de racistiske budskaber, der efterfølgende var at finde på deres sociale medier og ifølge modehuset kom fra ondsindede hackere..

De har udtrykt deres ærgrelse over, at arrangementet nu er blevet aflyst. De beskriver det selv som »Noget vi lavede særligt til - og med kærlighed og passion for - Kina«.

»Vores drøm var at hylde Shanghai med et event dedikeret til Kina, der viser vores historie og fremtidsvisioner,« siger Dolce Gabbana i en officiel udtalelse.