Min bolighandel: I Hornbæk er det sommer hele året

Efter flere år i lejlighed i København besluttede Janne Guldsborg og hendes mand sig for at flytte hen, hvor de havde det rart, følte sig trygge og allerede kendte mange mennesker. Det blev til en gammel villa i Hornbæk, hvor de i forvejen kom hver sommer.

Langbordet med Charles Eames-stole omkring er højglanslakeret i sort. Keramikken er Jannes eget design, og lysekronen er fra Green Square. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Ove Kristensen

Hvordan havnede I på Nordkysten?

»Efter at have boet en årrække i en gammel pakhuslejlighed i København besluttede vi at skifte sommerhuset i Hornbæk ud med en helårsbolig centralt i byen og bo der fast. Kort efter fandt vi en stor gammel villa med havestue og stråtækt anneks midt i fiskerlejet. Vi faldt for både hus og beliggenhed og det faktum, at huset ikke krævede gennemgribende renovering.«

Janne og Flemming besluttede at slå sig fast ned i Hornbæk, hvor de havde sommerhus i 35 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Ove Kristensen JAN OVE KRIST.

Hvor meget skulle der laves?

»Det nye hjem behøvede kun maling, nyt gulv i entreen samt slibning og behandling af de øvrige gulve. Enkelte planer for ændringer er udskudt til på længere sigt. For eksempel at få det hvide køkken malet gråt for at give rummet mere karakter. Desuden kunne vi tænke os at ændre på et af badeværelserne, som ligger ved kontoret og soveværelserne på første sal. Badeværelset har nemlig et meget specielt mønster fra de forrige ejere. De øvrige steder, vi har boet i årenes løb, har vi skullet ombygge og renovere før indflytningen. Her var det nemt og behageligt bare at kunne flytte ind og ikke skulle begynde forfra denne gang.«

De senere år har Janne lavet skulpturer af groteske sko i papmaché på skelet af hønsenet. De meget forskellige skulpturer står udstillet mange steder i huset. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Ove Kristensen .

Måtte I skifte møbler ud?

»Et byhus nær ved alting har mange fordele, og vi lagde straks mærke til den gode stemning i hus og nærmiljø. Der var heller ingen grund til at købe en masse nye møbler, da vi kunne bruge, hvad vi havde i København og nøjes med at supplere med to store grå møbler i TV-stuen. Det var noget nyt for os, for vi havde kun haft nogle antikke Chesterfield-møbler. Kønne men knap så bløde og hyggelige. Den ene har vi dog beholdt til fortsat at stå i spisestuen.«

Hvordan har I det med design?

»Husets eneste danske designermøbler er to Finn Juhl-stole købt for at afløse et par tunge Chesterfield-lænestole. Danske designmøbler er smukke, men for mange af dem på ét sted bliver let kedeligt. Det er lige som med tøj, som skaber personlighed, når man blander nyt og billigt med gammelt og klassisk. Vi kan godt lide, at vores møbler har boet et andet sted. Som for eksempel vores høje vitrineskab, der er så højt og bredt, at vi ved flytninger har måttet hejse det med kran ud af et vindue. Det havde nok været billigere at købe et andet, men vi er glade for skabet, der har fulgt os i 25 år.«

Havestuens gulv er af hårdt træ. Herude er bord med fletstole og antikke ting som borde, bakker, sølvstager og bornholmsk glaskunst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Ove Kristensen .

Ejer I undværlige møbler?

»Her findes flere ting med særlig betydning for os. Eksempelvis en kagemontre hjembragt fra en forretningsrejse til Paris og senere forsynet med ben udført af en snedker i Danmark. Det er et af de møbler, som har fulgt familien, og som tilfører huset personlighed. Ofte ændrer jeg spontant på indretningen. Da Flemming i sin tid ofte tog til Paris eller London for at få syet tøj til vores butikker, kunne han godt blive lidt forvirret over, hvor alting var, når han kom hjem.«

Den hvide villa, som var renoveret af den tidligere ejer og så godt som til at flytte ind i, ligger nær butikker og strand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Ove Kristensen .