Lad os gå ud og »hjemme den«

Vi »hjemmer den« som aldrig før. Både derhjemme og i det offentlige rum, hvor vi har brug for forankring og pauser af hjemlig karakter. Derfor er sofaen vigtigere end nogensinde.

Line Nevers
Line Nevers Krappenhøft, designleder i Sofakompagniet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Mellem 2011 og 2015 skete to hændelser, der fik Line Nevers Krabbenhøft på sporet af begrebet hjemlighed og overbeviste hende om, at hun skulle skifte sit fag som designer i fashionbranchen ud med et job i interiørfaget for at forfølge sit interessefelt. Dels var hun på kunstmuseet Louisiana og se udstillingen »Living«, der beskæftigede sig med boformer. Dels døde hendes far af cancer efter et kort og intenst sygdomsforløb.

»Da han lå på hospitalet i Odense, sagde han meget tydeligt, at han ville hjem. Personalet mente simpelthen ikke, at han ville overleve. Men han havde en ild i stemmen og gentog højt og tydeligt ordet 'HJEM!'. Vi valgte at køre ham i ambulance hjem til Nordlangeland, hvor vi havde ryddet en del af køkkenet, så han kunne ligge og se ud over haven. Her sad min mor, søster og jeg hos ham på skift over natten, indtil han åndede ud 12 timer senere i sit eget køkken. Bagefter blev han bisat i sit smedjeværksted i forlængelse af huset. Han lå i sin kiste omgivet af sit værktøj, og vi havde pyntet op med blomster fra haven. For ham betød hjemlighed rigtig meget. Både da han levede, og da han skulle dø. Det satte mange tanker i gang i mig,« fortæller Line Nevers Krabbenhøft fra sit hjemmekontor i en Frederiksbergvilla, som hun arbejder fra en dag om ugen. Ellers er hun på Sofakompagniets hovedkontor i Ringsted.

Line Nevers Krabbenhøft

»Jo mere globaliseret vores verden bliver, jo hurtigere vi løber, jo mere har vi brug for at føle os hjemme«


»Jeg blev nødt til at dykke ned i, hvad den her hjemlighed bunder i,« siger Line Nevers Krabbenhøft, der sagde sit job som designer hos Margit Brandt op og gik i lag med en kandidatgrad i designledelse på Syddansk Universitet.

»Under arbejdet med mit speciale fandt jeg ud at, at det ikke kun er hjemme, men også ude, at vi har brug for oplevelsen af hjemlighed. Jo mere globaliseret vores verden bliver, jo hurtigere vi løber, jo mere har vi brug for at føle os hjemme, når vi er i det offentlige rum. Her er sofaen et af de centrale elementer, der giver os mennesker en oplevelse af hjemlighed,« siger hun.

Vi rykker hjemmets hjerte med ud i det offentlige rum

Efter halvandet år hos en anden interiørvirksomhed fik Line Nevers Krabbenhøft et job som chef for designafdelingen i Sofakompagniet, som gav hende mulighed for at beskæftige sig med netop det møbel, der blev centralt for hende under hendes specialeforløb. Så i dag beslutter hun sortimentet og retningen for virksomhedens designlinjer – og sofaer. I den proces indarbejder hun begrebet hjemlighed:

»Der er lavet undersøgelser, der viser, at de fleste mennesker nævner sengen og sofaen som de vigtigste møbler. Men hvor sengen er meget privat, er sofaen social og samlende for familie og venner, og det gør den til hjemmets hjerte.«

I vores private hjem giver det derfor god mening at bygge vores dagligstuer op omkring sofaen, mener hun, og absolut ikke fjernsynet, som mange mennesker har for vane. Navnlig i dag hvor vi ikke længere sidder og ser al fjernsyn foran samme skærm.

Line Nevers Krabbenhøft

»I takt med, at danskerne er begyndt at gå mere ud, har vi fået behov for at 'hjemme den' ude«


»Vi dumper ned i sofaen, når vi skal hygge os, og det er her, vi inviterer nære venner og familie ind. Ikke en forbipasserende gæst. Det er den alt for privat til. Og så er sofaen det eneste sted udover i vores seng, hvor vi har fri fra dagens gøremål. Her skal ikke vaskes tøj, laves mad eller lakeres negle.«

Sofaen er på ingen måde længere forbeholdt stuen, mener Line Krabbenhøft Nevers. Den kan snildt stå i køkkenet – eller badeværelset, hvis der ellers er plads – og nu også det offentlige rum, hvor den skal invitere til samme hyggelige fornemmelse, som i hjemmet:

»Sofaen er indbegrebet af hygge – et begreb, der stadig er i fokus i udlandets forståelse af, hvem vi danskerne er. Hvor mange andre nationaliteter typisk er gået ud for at være sammen med venner, har vi inviteret venner hjem til hjemmelavet mad med stearinlys på bordet. Og i takt med, at danskerne er begyndt at gå mere ud, har vi fået behov for at 'hjemme den' ude.«

Line Nevers Krabbenhøft, designleder i Sofakompagniet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Forankring midt i kaos

Det var hotel- og restaurationsbranchen, der som nogle af de første tog de hjemlige tendenser til sig, blandt andet det stockholmske hotel »Ett Hem«, hvor hele herligheden blev indrettet med personlighed og diversitet, som var man i et autentisk hjem. I København er Alexander Kølpins Hotel Sanders et af de friske skud på stammen. I lobbyen, som han kalder for »Stuen«, er der stearinlys på bordene, ild i pejsen og adskillige sofagrupper, man kan dumpe ned i for en stund og fordybe sig i en af Steen Steensen Blichers fortællinger fra reolen. Tina Seidenfaden Busck indfangede den hjemlige tendens, da hun i 2011 åbnede dørene til sin boutique-lejlighed »The Apartment« på Christianshavn indrettet med besjælede designmøbler med et internationalt tilsnit og kunst på væggene – alt sammen til salg.

Langsomt har sofaen sneget sig ind i mindre oplagte rum og inviteret til den hjemlighed, mange af os hungrer efter for at føle os i sync med tilværelsen, når vi er på farten. Her kan sofaens taktilitet, blødhed og komfort være med til at give os forankring midt i kaos.

»Pludselig står der sofagrupper på hospitalsgange, hvor der tidligere var rækker med stole, ligesom de er rykket ind i lægens venteværelse, på biblioteket og vores arbejdspladser,« siger Line Nevers Krabbenhøft.

Det er ikke nogen dugfrisk nyhed at se sofaer i det offentlige rums foyer. Det nye er ifølge Line Nevers Krabbenhøft, at de offentlige indretninger læner sig mere målrettet op ad den atmosfære, vi efterstræber i vores private dagligstuer. Her rækker det ikke længere at stille to solide sofaer over for hinanden med en gulvplante i en hvidglaseret potte på siden. Den hjemlige atmosfære kan ifølge Line Nevers Krabbenhøft opnås ved at lægge op til en mere uformel indretning, hvor man mikser sofaer med andre hjemlige interiørobjekter eller ved at indrette »et rum i rummet« med et gulvtæppe eller nogle højryggede sofaer, der kan skabe en lille zone.

»Som med moden afspejler sofaen også tidsånden. I opgangstider er vi mere spraglede og vovede, og i nedgangstider er vi mere sikre, stramme og ensfarvede. Lige nu, hvor der er gang i hjulene igen, vil vi have flere farver ind i boligerne. Det gælder også på sofaerne, hvor vi kommer til at se flere mønstre. Der har været en del botanik på tekstilerne i de seneste år, navnlig palme-og bregneblade. Og som en forlængelse af det fokus, der er på blomsterkunstnere, kommer vi til at se storblomstrede mønstre og afrikanske tribal-mønstre,« siger kvinden, der elsker sofaer, men først og fremmest den følelse af at være hjemme, de skaber.