Køge Nord Station nomineret til international pris

Det anderledes og særlige design på Køge Nord Station har høstet en designnominering.

Den nye togstation Køge Nord. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke kun filmpriser, der bliver uddelt i Cannes. Også designpriser bliver uddelt i den sydfranske by.

I denne ombæring er det en af verdens største ejendomsmesser, Mipim, der står for priserne, og et særligt byggeri i Danmark er i år blandt de nominerede.

Køge Nord Station, der åbnede 1. Juni 2019, er nomineret ved Mipim Awards i kategorien »Best industrial & logistic developement«. Det skriver TV 2 Lorry.

Stationen, der er kendt for sin særprægede runde metalkonstruktion, der krydser Køge Bugt Motorvejen, er med gode parkeringsforhold særligt designet til at flytte pendlere fra bil til tog på den i myldretiden notorisk overbelastede motorvejsstrækning mellem Køge og København.

Den 225 meter lange gangbro forbinder parkeringspladserne på begge sider af sporene med S-togene og højhastighedsbanen, der kører mellem København og Ringsted.

»Vi er enormt glade for projektet og stolte af resultatet og af denne nominering, der først og fremmest er en bygherre-pris,« siger Rasmus Jessing, commercial director i COBE. COBE har designet stationen sammen med Dissing+Weitling og i samarbejde med COWI.

Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Grøn mobilitet har været i fokus i tilblivelsen af stationen, hvor arkitekterne bag har forsøgt at tilpasse stedets industrielle udseende og samtidig skabe et varmt og imødekommende indre.

»Vi har forsøgt at tage udgangspunkt i infrastrukturen. Det er ikke bare en bro og en station. Det er et bevidst forsøg på at få folk til at parkere deres bil og så tage toget til København.«

»Vi har ladet os inspire af stedet. Det er biler i bevægelse. Det er toge i bevægelse, og så er det faktisk også mennesker i bevægelse. Allesammen i forskellige hastigheder. Vi har forsøgt at lave et design, der er en bygning i bevægelse,« siger Rasmus Jessing med henvisning til gangbroens dynamiske form, der slanger sig hen over infrastrukturen.

Broen var allerede nomineret ved Mipim Awards i 2015, inden stationen overhovedet stod færdig. Det var i kategorien »Best Futura Project«, hvor det dog ikke blev til en sejr.

Om byggeriet kan hive en pris hjem denne gang, ved vi først til marts, hvor uddelingen finder sted. Stationen er blandt andet oppe imod Campus Simons i Québec og Passenger Clearance Building i Hongkong.

En jury, blandt andet bestående af en partner fra Bjarke Ingels Group, er med til at vælge vinderne i de forskellige kategorier.

Foto: Niels Ahlmann Olesen.