Kejser Karl Lagerfeld er død – længe leve kejseren

Manden bag Chanel er død. Verden har ikke bare mistet en stor designer, men en af vor tids mest skarpsindige og videbegærlige kulturkommentatorer.

Den legendariske tyske modeskaber Karl Lagerfeld er død. Han blev 85 år. Det bekræfter Chanel over for nyhedsbureauerne AP og Reuters. Lagerfeld var særligt kendt for sin tid hos det ikoniske modehus Chanel, hvor han var chefdesigner i over tre årtier frem til sin død. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kena Betancur

Der er mange chefdesignere – der er kun én Kejser. Chanel har mistet sin solkonge, sin driftigste skaber, sin kejser.

Karl Lagergeld er død i en alder af 85. Måske. For hvis der var én ting om Karl Lagerfeld, som var lige så uvis som temaet for en kommende kollektion, eller hvilken muse han ville kaste sin kærlighed på, var det hans alder. Han var modens gådefulde godfather, der gemte sig bag gigantiske solbriller, hvide handsker, pudret gråt hår og en fysiognomi, der mere lignede noget, som hørte hjemme på et voksmuseum end fulgte modens hurtigtløbende ur.

Alligevel er han den figur, der har fyldt mest i den kollektive modebevidsthed, siden han blev chefdesigner for verdens største luksusbrand, Chanel, i 1983. Hans spidse, sorte sko bliver svære at fylde ud. Særligt fordi der ikke længere er en Karl Lagerfeld til at designe tronfølgerens uniform.

Sådan tog den tyske modedesigner sig ud, da han præsenterede sin KL-parfume i Hamburg i 1982. Fold sammen
Læs mere
Foto: WERNER BAUM/dpa/AFP.

Karl-Otto Lagerfeld blev angiveligt født 10. september 1933 i Hamburg. Han har på bedste modemanér ændret alder og navn såvel som vægt, men bagkataloget vidner om, at 85 år burde passe til hans udstrakte virke. I 1955 deltog han i en konkurrence udskrevet af The International Wool Secretariat i frakkekategorien – og vandt. Yves Saint Laurent vandt i kjolekategorien.

Lagerfeld blev siden Pierre Balmains assistent, designer for Jean Patou i 1958 og var fra 1963-69 designer i romerske Tizaini, som blandt andre havde Elizabeth Taylor som kunde. I 1964 blev han desuden designer for Chloé, og i 1972 også for Fendi – en stilling, han besad indtil sin død. I 1983 overtog han roret ved det støvede Chanel, der mere lignede en bedaget hattemagers hybel end et profitabelt modehus, og vendte det fra nobel ligegyldighed til verdens mest efterstræbte mærke.

Tidsåndens seismograf

Karl Lagerfeld var ikke verdens vildeste designer. Her vil enhver i stedet kunne fremhæve en Gabrielle »Coco« Chanel, som den nyskabende vilde feminist, der befriede kvinden fra korset og lange skørter til fordel for behagelig jersey og praktiske bukser; en Alexander McQueen, der turde vildskab, når alle andre holdt sig til kommercielle successer; eller Maison Martin Margiela, der turde lave tossede designeksperimenter og teatralsk modekunst som designkollektiv, når alle andre jagtede den næste frydefuldt narcissistiske it-taske eller musthave-sko.

Karl Lagerfeld vil heller ikke blive husket for sine design. Og det til trods for, at de kunne sætte flueben ved samtlige moderne forbrugsbehov. Lagerfeld skabte gennemtænkte design med detaljerigdom og kvalitetsstandard, der gjorde dem umulige at omsætte til fast fashion, tilsat en konsistent respekt for den arv, han tog med fra kvinden, der lagde navn til mærkets verdenskendte tweedjakker og fransk modes klassiker par excellence: ballerinaskoen med de tæt omslyngede dobbelt-C’er.

Lagerfeld designede en 5-euro-mønt for at fejre 125-året for Gabrielle »Coco« Channels fødsel i 2008. Fold sammen
Læs mere
Foto: REUTERS/Philippe Wojazer/File Photo.

Til gengæld er der to centrale ting, som gjorde Lagerfeld til en ener som ingen anden, og som overskygger hans sans for design og skrædderkunst.

For det første ramte han altid tidsånden – til tiden! Det er den sværeste kunst overhovedet, når det kommer til mode. Er du to sæsoner for tidligt på den, er dine kreationer usælgelige. Er du en postgang for sent på den, er du en håbløs has-been.

Og så turde Karl Lagerfeld kommentere på alt det, ingen andre turde sige højt. Længe før nogen havde sagt #MeToo i Hollywood, havde Karl Lagerfeld sendt topmodeller ned ad sin catwalk med bannere, der tordnede »Women Rights Are More Than Alright« og »History is Her Story«. Det var i 2014.

Og før begrebet bæredygtighed blev modens mest genbrugte buzz word, havde Karl Lagerfeld allerede i 2010 sendt modeller ud på smeltende glatis, da han fik 15 lastbiler til at fragte svenske isblokke til Sydfrankrig – blot for at demonstrere, hvad fremtidens temperaturudsving og klimaændringer ville betyde for morgendagens mode. Alle modeller var, naturligvis, klædt i politisk korrekt kunstig pels.

Ydermere har den mystiske modefigur haft en ualmindelig stærk sans for at få øje på morgendagens IT-girl. Og hvis de ikke allerede var det, skulle han nok gøre dem til det. Karl Lagerfeld var manden, der gjorde supermodellerne frække og fabelagtige på sit Spring Summer ’94-show hvor Kate Moss, Naomi Campbell, Claudia Schiffer og vores egen Helena Christensen havde funky pink hår og numsekorte skørter på catwalken.

Han var manden, der hev Kristen Stewart ud af »Twilight«-trilogien og gjorde hende til et millenial-ikon for gammelt duftevand. Og han var manden, der opdagede, at Vanessa Paradis og Johnny Depps yndige datter, Lily Depp Rose, ville gøre det mere end godt som Chanels kampagnepige, inden hun havde forladt folkeskolen.

Flidens adelsmærker

Karl Lagerfelds alder har altid været umulig at gætte. Og det giver sig selv med en arbejdsmoral som hans. For selvom han havde sans for fransk elegance, italiensk logomani og international kommerciel æstetik (smæk et logo på alt!), var hans arbejdsmoral helt igennem germansk, og hans videbegær tilhørte ikke vor tids SnapChat-kultur, men oplysningstidens bibliofili. Karl Lagerfeld fyldte sit liv med bøger, film og kunst, og han tog altid en opgave mere på sig: Fra at skyde alle fotos til en kommende Chanel-kampagne over at lave en reklamefilm for Magnum-is til at designe en ny version af BMW.

Karl Lagerfelds død kom ikke som lyn fra en klar himmel. Helt uhørt kom han ikke og modtog sin applaus efter sit Haute Couture-show i Paris i januar. Den utrættelige mester var ... træt. Men applausen stopper ikke foreløbig.

Et af de senere billeder af Karl Lagerfeld fra 2. oktober 2018, hvor han præsenterede en kollektion til foråret og sommeren 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephane Mahe.