»Jeg vil fejre de kvinder, der er gode til at holde ferie«

På modeugens sidste showdag, skulle By Malene Birger vise, om arven efter grundlæggeren kan løftes - eller om modehuset på Rahbeks Allé i København har mistet pusten. Fordomme blev bragt til skamme og forventningerne mødt, i en kollektion der var mere klædelig end kontroversiel; selvsikker end tilstræbt smart.

Modeuge. By Malene Birger Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Det er fjerde gang, at chefdesigner Mathilde Torp Mader skal lægge arm med By Malene Birgers arv. Hendes opgave har været, at forny et modehus, der har tegnet dansk modes guldalder, men som også har haft svært ved at finde balancen mellem venerationen for grundlæggerens ornamenterede hverdagsluksus, og den nye digitalt bårne æstetik, hvor visuelle mavepustere er mindst ligeså afgørende, som høj kvalitet og fine detaljer.

Den 39-årige chefdesigner deler sin tid mellem København og London. Hun er uddannet fra den prestigiøse designskole, Central Saint Martins, og har siden arbejdet for Mulberry i London, Marni i Milano og Sonia Rykiel i Paris. Hendes kosmopolitiske swung har ikke fornægtet sig i de tidligere kollektioner, hvor hun hentede inspiration fra såvel 90’er grunge og Camden Markets rå æstetik til Bloomsburygruppens intellektuelle klædedragt. Kollektioner, der var mere modige end kommercielt sikre, og derfor også en anelse sværere at sluge for den klassiske madame Birger forbruger.

Modeuge. By Malene Birger Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Voksen og ubesværet

Heldigvis har designeren holdt fast i sit internationale udsyn i stedet for at hoppe i jantelovens snævre, sorte cardigan. Og det belønner sig. Kollektionen hun viste i dag, og som vi kan købe næste sommer, føltes forfriskende elegant frem for pinligt sikker eller - endnu værre - stilmæssigt søgt.

Sommeren i følge By Malene Birger deler sig geografisk mellem sommerhushygge i Nordsjælland og dekadent driverliv i Como, Capri eller St. Tropez. For ligesom sommervejret er lunefuldt, så kan den moderne dames feriestemning også være det. Og de potentielle behov for at kombinere komforten fra en staycation-uniform med et mere humørfyldt Riviera look, vil designeren imødekomme.

»Jeg fandt et fantastiske kviltet tæppe på Portobello Market i London, som satte gang i mine associationer til de danske somre. De lange lyse nætter, hvor vi er ude hver aften - også når det er koldt, og derfor skutter os i bløde tæpper,« fortæller kreativ direktør Mathilde Torp Mader, efter dagens show. »Jeg havde lyst til at integrere en stemning af nordisk hygge i en garderobe, der ikke bare skal være smuk at se på, men også nem at slappe af i.«

Mathilde Torp Mader

»»Vi har i dag vænnet os til at være gode til at arbejde, multitaske og udsætte strandturen til efter kontortid. Så meget af tøjet i kollektionen, kan fungere lige så godt i byen som på Bellevue««


Kollektionen lagde derfor ud med patchworkprintede silkekjoler og en sprød hvid sag i vaflet bomuld, et sofistikeret hørsæt med anorak og brede bukser og en kaftan med tilhørende bukser i karamelfarvet, hulmønstret ruskind. Behagelige men ikke desto mindre voksent velklædte sæt, der ifølge designeren skal dække begrebet »cozy chic«-  eller bare »hygge-lækker« på godt dansk.

Modeuge. By Malene Birger Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Modeuge. By Malene Birger Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Fashion du kan holde fri i

Og når det tilbagelænede sommerhusliv er gået i tomgang i kortspil, knaldromaner og koldskål pakker By Malene Birger sydfrugter, tunika og capri pants, og stikker til Italien. Inspireret af fordumstids Hollywood-divaer, og filmen »The Talented Mr. Ripley« fra 1999, hvor Cate Blanchett og Gwyneth Paltrow bar de samme silhuetter, som idag så nutidige og skødesløst smukke ud, da de gik ned af catwalken i Sydhavnen.

»Vi har i dag vænnet os til at være gode til at arbejde, multitaske og udsætte strandturen til efter kontortid. Så meget af tøjet i kollektionen, kan fungere lige så godt i byen som på Bellevue,« fortæller Mathilde Torp Mader. »Men når det er sagt, så vil jeg altså også gerne fejre de kvinder, der er gode til at holde ferie. Som Lee Radziwill og Lauren Bacall. De holdt fri med stil. Det kan danske damer sagtens lære noget af.«

Der var storblomstrede kjoler uden på bukser, en frynset Kate Moss-cool jakke og hæklet fiskenets-kjole, der kræver rank ryg og stor selvtillid at bære. Men for de mindre modige var der også raffinerede modeller i flade lædersandaler, sorte silkesus, jakker med klædeligt brede bælter til slanke taljer eller maver der skal hjælpe optisk på plads, og et elfenbensfarvet jakkesæt, der er lige så upraktisk, som det er pænt.

Finalen var en sort selskabs sag tilsat hvide fjer, der flirtede med såvel øjne som pengepung. Og selvom der ikke er mange havefester i kongeriget Danmark, der kan bære et sådant skrud, er kjolen grund nok i sig selv, til at booke en ferie sydpå.