Ganni-show i København: Gadefest for alle dem, vi andre gerne vil lege med med

Københavns modeuge synger på sidste vers, og det markeres med et af de shows, der i de seneste fem år har været genstand for den største internationale bevågenhed overhovedet, Ganni. Det street smarte brand er vokset fra at være en undseelig tween til en selvsikker, voksen kvinde. Og til trods for, eller netop fordi, tøjet ikke overrasker, vil det igen blive en kommerciel storsucces

Ganni. Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Ditte og Nikolaj Reffstrup kan i år fejre 10 års jubilæum, som mor og far for den hær af #Gannigirls, der har båret deres farverige uniform af ternede malkepiger-kjoler, tie-dye jeans, grove sandaler og cowboy boots i hidsige farver. Ganni-pigen er hipsterens seje sidekick, der er ligeså woke, som hun er modebevidst; blød og bad ass på en og samme tid.

Af samme grund var det heller ingen overraskelse, at det var den danske superstjerne, MØ, der fik lov til at synge den kommende sommerkollektion ind på de samme tennisbaner, som brandet holdt show for fem år siden. Her præsenterede de i sin tid den kollektion, der blev adgangsbilletten til deres internationale gennembrud. Det har siden sikret brandet lukrative samarbejdsaftaler med e-commerce sværvægtere som Net-A-Porter og My Theresa, og en loyal skare af cool cats i gadebilledet.

MØ, der selv en loyal Ganni-girl og har opnået sin internationale succes i præcis den samme periode som Ganni, kastede sig ud i regndans, da himlen åbnede sig på toppen af »Hotel Merkur«, og fik de selvbevidste modemennesker til at slå sig løs iført regnslag og brede smil

Mø optrådte til Gannis show under Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Ganni. Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Ganni. Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Gadefest med gengangere

»Der er altid en masse følelser på spil forud for et show og en ny kollektion. Men med denne her kollektion, Double Love, har de siddet helt uden på tøjet,« fortæller kreativ direktør Ditte Reffstrup forud for aftenens show. Hun tilskriver det sine nordjyske aner, at den massive hype ikke er steget hende til hovedet eller har fået bugt med den mavepine, der placerer sig i mellemgulvet forud for hvert eneste show.

»Det er ti år siden, at det her eventyr gik i gang, og jeg kan stadig ikke forstå, hvor langt vi er kommet. Derfor er denne her kollektion nok mere indadvendt og tilbageskuende end de tidligere. Jeg har prøvet, at få hele den fælleskabsfølelse med, som vi har opbygget i og uden for virksomheden,« siger designeren.

Derfor var det også afgørende for Ditte Reffstrup, at zoome ind på netop de hits fra fortiden, der fortsat kan cirkulere i gadebilledet næste sommer. Ganni blev født ud af et ønske om at skabe en tredje vej for skandinaviske piger, der ikke kunne genkende sig selv i den stramme svenske minimalisme eller den bløde, danske boheme. De opfandt en girly-gadegøgler-stil, der skulle vise sig at blive millenial-piger og deres neo-feministiske storesøstres foretrukne look. Ikke bare i Norden men også i New York, LA og London, hvor nye Ganni butikker er på vej. »Det øjeblik, hvor du tror, at du har fanget successen og læner dig tilbage i den, så har du tabt,« siger Ditte Reffstrup. »Det ubesværede look er benhårdt arbejde.«

Og selvom designeren ikke hviler på laurbærerne, er hun ikke bange for at referere til sine tidligere kollektioner præsentert i opdaterede versioner. Tante Brun, Tante Blå og Tante Grøns niecer ville kunne føle sig hjem i farveskalaen, der var lige del krads kost og cool corona. Der var lilla og sorte Cruella de Ville støvler og en fin cocktailkjole, der kunne have været indfarvet i grøn sodavand. Der var ægte smarte jeans med tilhørende denim corsage og pjankede printbukser i venlige fudge-farver.

Bermudashorts og baggy pants i fluffy brokade, vil falde i festivalfolkets smag, mens en tilsvarende top, der viste den kolde skulder, vil være sej på stranden, sexet i city. Trumfkortet kom i form af en sort, perlebroderet shiftkjole, og salgsuccessen ligger lige for i Gannis moderne klassiker: den leopardprintede slå-om-bluse.

Hvis Kim Larsens klike var »dem de andre ikke må lege med«, så er Ganni leveringsdygtig i legekammerater, som alle gerne vil lege med.

Ganni. Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Ganni. Copenhagen Fashion Week. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.