Ensomme og depressive unge henvender sig ofte til de kendte youtubere

Influencere bliver stadig oftere kontaktet af unge følgere, der vil have hjælp til at komme ud af ensomhed, depression eller selvmordstanker. Derfor lancerer RådgivningsDanmark nu en kampagne med ti konkrete råd om, hvordan de bedst hjælper udsatte unge til at få kompetent hjælp.

Julie Melchiorsen
Julie Melchiorsen, der skriver om psykisk sundhed, har dagligt kontakt med unge kvinder i alderen 13-25 år. Hun kan for det meste håndtere de henvendelser, hun får. Men når det gælder selvmordstruede unge, der skriver til hende, har hun været rådvild. De nye råd fra RådgivningsDanmark vil gøre det lettere for hende at guide hendes følgere videre til de rigtige eksperter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Bloggere, youtubere og instagrammere, de såkaldte influencere, bliver ikke kun kontaktet af unge, der gerne vil inspireres til et godt »prank« eller vide, hvilken foundation de skal købe, næste gang de er i Matas. Stadig flere influencere bliver også brugt som digitale rådgivere.

Det skyldes især, at det ikke længere kun er det polerede liv, der vises frem på de sociale medier.

Tværtimod er der en stigende tendens til, anført af store navne som Kristine Sloth og Fie Laursen, at influencerne deler ud af deres personlige erfaringer med ensomhed eller usikkerhed.

Det åbner en ny tillid hos de unge følgere, der har det svært. Derfor kontakter følgerne deres forbilleder og efterspørger råd. Og spændvidden er bred, for det er både emner som kærestesorg, usikkerhed og ensomhed, de skriver om, men også alvorlige problemer som selvskade, misbrug og overgreb. Og selv om influenceren kan virke som den perfekte ven og sparringspartner, er det problematisk, hvis de skal fungere som eksperter og rådgive om alvorlige spiseforstyrrelser eller livstruende depressioner.

Influencere er ikke rådgivere

Influencere er gode til at underholde og være i øjenhøjde med en lille eller større gruppe af unge følgere, men de er ikke klædt på til at håndtere de alvorlige udfordringer, som en del børn og unge kæmper med.

Maria Bergmann Nielsen, der er formand for Ventilen, et rådgivningstilbud til ensomme unge, oplever, at stadig flere influencere bliver kontaktet af unge, der efterspørger hjælp og støtte.

»Der er sket en udvikling, hvor de unge følgere ikke bare deler positive tilkendegivelser eller stiller spørgsmål af mere overfladisk karakter. De deler også bekymrende historier, fordi de har fået en oplevelse af, at de kan læsse af på de her mennesker, som de følger og føler, de kender,« fortæller hun.

»Influencere ser ofte ud til at have styr på det hele, også når de fortæller om bagsiden af medaljen, og det gør, at de kommer til at ligne gode rådgivere.«

Mange unge føler sig ensomme og isolerede, og derfor kan det virke helt naturligt at bruge de virtuelle forbilleder, de såkaldte influencere, som sparringspartnere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Derfor er rådgivningsbranchen nu gået sammen om at udarbejde ti gode råd, især målrettet mod unge influencere, om, hvordan den gode dialog med følgerne kan se ud, samtidig med at influencerne passer på sig selv.

»Det er vigtigt at understrege, at du næsten ikke kan komme til at sige noget forkert, når en udsat ung kontakter dig. Men det her initiativ skal sikre, at alle, der henvender sig, bliver guidet videre til en kvalificeret hjælp,« siger Maria Bergmann Nielsen.

»Samtidig vil vi gerne have, at influencerne føler, at de bliver aflastet, så de ikke får ansvaret for et andet menneske. Hvis du får en voldsom henvendelse, kan det være svært at tage ansvaret på dig eller give slip på den, der opsøger hjælpen,« siger hun.

En tilladelse til at give slip

Julie Melchiorsen, 22, er kendt fra programmet »De perfekte piger« på DR og har selv en Instagram-profil, hvor hun fokuserer på pigers mentale sundhed.

»Jeg får dagligt beskeder fra piger i alderen 13-25 år, der vil fortælle om, hvilken dag de har haft. Jeg føler, at jeg for det meste ved, hvor grænsen går for, hvad jeg vil tale med om,« fortæller hun og fortsætter:

»De deler alt fra, at de har haft en »øv-dag«, til, at de er ensomme eller bange for, at de er ved udvikle en spiseforstyrrelse. Der har jeg selv en erfaring, så der kan jeg hjælpe og fortælle, hvordan det professionelle system hjalp mig ud af min anoreksi.«

Men indimellem får Julie Melchiorsen også beskeder fra unge, der overvejer selvmord.

»Det er virkeligt svært. Jeg svarer altid hurtigt tilbage i en imødekommende tone og sender dem videre til Livslinien, der bedre kan rådgive dem. Det er der nogen, der bliver skuffet over, eller de undlader at svare mig. Og så kan jeg jo ikke lade være med at bekymre mig for dem,« siger hun.

Maria Bergmann Nielsen, formand for Ventilen

»Influencere ser ofte ud til at have styr på det hele, også når de fortæller om bagsiden af medaljen, og det gør, at de kommer til at ligne gode rådgivere.«


Derfor er de ti råd også en kærkommen støtte til både influencere og deres følgere, mener Julie Melchiorsen.

»Det har været rart for mig at vide, at der er nogle konkrete steder, jeg kan sende mine følgere hen, når jeg selv er rådvild,« siger hun og tilføjer:

»Og så var jeg meget glad for rådet »pas på dig selv«. Det var befriende, at jeg ikke skal redde hele verden. Det gav mig en ro. For jeg er jo stadig bare et ungt menneske, der selv er i tvivl om en masse ting.«

Og det budskab er helt centralt, når kampagnen lanceres i dag, og de ti råd sendes ud til de store danske influencerbureauer, Dansk Journalistforbund og Magisterforeningen.

»Vi håber, at bloggerne og youtuberne opdager, at det er i orden at guide de unge følgere videre. Det er fint at stå ved egne begrænsninger,« siger Maria Bergmann Nielsen og afslutter:

»Som influencer kan du ikke hjælpe hele verden. Det er heller ikke din opgave. Det er vores alle sammens opgave at se hinanden, men vi skal ikke redde hinanden. Vi skal derimod hjælpe hinanden videre til dem, der kan.«