Cathrine Raben Davidsen: »Jeg ville gerne lave noget gladere kunst, men man skal ikke kun tale om det pæne, det kønne og det sjove«

Cathrine Raben Davidsen er aktuel med et nyt, vildt samarbejde med Royal Copenhagen, der forener keramikværker med animationskunst, lydtapeter, kobberstik og tegninger. Fordi hendes kreativitet breder sig i så mange retninger, har hun brug for systemer og struktur i studiet i Sølvgade.

Cathrine Raben Davidsen er aktuel med udstillingen »Totem«. Den er blevet til igennem et to år langt samarbejde med Royal Copenhagen, og den kan opleves fra 8. februar i flagskibsbutikken på Amagertorv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Cathrine Raben Davidsen nedbryder ideen om den åndfulde kunstnertype, der arbejder isoleret i et koldt loftslokale. Hendes studie er lyst, højloftet, fyldt med inspirationsgenstande, kulørte lamper og stakke af smukke bøger, som hun blandt andet har skabt sammen med forfatteren Naja Marie Aidt.

Det kreative rum i Sølvgade, hvor ideerne tager form, virker næsten tomt og overraskende befriet for værktøj, pensler, maling og papir. Man fornemmer, at alting har sin naturlige plads, hver kreativ indskydelse er placeret på den rigtige hylde.

»Det er helt afgørende, at der er rydeligt, systemer, kasser og orden. Jeg kan ikke holde ud, at der er rod, der hvor jeg arbejder,« siger kunstner Cathrine Raben Davidsen, der netop nu er ved at lægge sidste hånd på udstillingen »Totem«, som kan opleves fra 8. marts i Royal Copenhagens flagskibsbutik på Amagertorv.

Det var meningen, at jeg bare skulle lave 30 krukker, da jeg indledte samarbejdet med Royal Copenhagen dengang for to år siden. Men det var så spændende, så jeg blev jo grebet af det. Så nu har jeg lavet 150 krukker, små tegninger, der kan ledsage udstillingen, en stop motion-animationsfilm og sågar et lydtapet, der passer til. Alt sammen i samarbejde med eksperter, der kan fyldt solidt håndværk oven på min kreativitet,« tilføjer Cathrine Raben Davidsen, der også fortæller, at hvert nyt projekt ikke alene kræver frisk inspiration, men også vand og sæbespåner.

»Det er altid en del af processen, at jeg gør helt rent, inden jeg starter på et nyt projekt. Der må ikke være gammel maling, som forstyrrer det nye, der skal ske. Jeg har ikke malet siden jul, fordi jeg forberedte udstilling, men nu er jeg ved at være klar til at komme i gang igen.«

Fine kobberstik indgår også i udstillingen »Totem«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Et nyt samarbejde, en gammel tradition

Siden 1820erne har Royal Copenhagen haft tradition for at invitere samtidens kunstnere til at indgå i et samarbejde, hvor virksomheden stiller lokaler, materialer, faglig viden og håndværkere til rådighed. Det var arkitekten G.F. Hetsch, der var Royal Copenhagens første kunstneriske leder, og det var hans samtidige, overmaleren I. L. Jensen, kaldt Blomster-Jensen, der udviklede fabrikkens blomstermaleri til en af virksomhedens vigtigste signaturer. Men det var først, da den unge arkitekt Arnold Krog i 1885 blev ansat som kunstnerisk leder, at huset knækkede koden for, hvordan man tilknyttede malere og billedhuggere og fik skabt ægte succeser.

Traditionen lever videre i dag, hvor Royal Copenhagen hvert år inviterer både danske og internationale kunstnere til at eksperimentere med keramik i virksomhedens værksteder på fabrikken i Glostrup.

»Jeg har fået lov til at dykke ned i deres arkiv af glasurer og oxider. Jeg måtte åbne spande med materialer, som ingen helt vidste, hvad var, og bare lege med det,« fortæller Cathrine Raben Davidsen, der vekslede mellem arbejdet i værkstederne omkring den konkrete produktion og arbejdet med skitser og tegninger i sit eget studie.

Finurlige detaljer er en vigtig del af Cathrine Raben Davidsens kreative univers. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

»Det er blevet så trendy med keramik. Det er en spændende tendens, for alle vil have fingrene i det  - bogstaveligt talt. Det er et håndværk, som alle kan lære i en eller udstrækning på kurser eller aftenskoler. Keramik har en vidunderlig unika-kvalitet, og jeg kan ikke få det udtryk frem, som jeg vil have, hvis ikke jeg havde en professionel drejer indover. Keramikerne er meget ærekære håndværkere. Det kan være svært for dem, når kunstnerne nu også breder sig ind over deres domæne i takt med, at efterspørgslen stiger,« siger hun.

At Cathrine Raben Davidsen ikke selv udformer de værker, hun udtænker og tegner, er der ikke noget usædvanligt i, understreger hun.

»Picasso havde altså heller ikke nogen håndværksmæssig interessse. Han malede og tegnede på de skulpturer, som hans håndværkere havde udformet for ham. Jeg har tegnet og formet skabelonerne til de her krukker, og efterfølgende har jeg dekoreret dem med glasur eller noget så dekadent som 24 karat råguld. Det er helt mørkebrunt, når du maler med det, hvorefter du brænder det til en støvet jordfarve, der til sidst pudses op til den guldfarve, vi alle kender.«

Bøgerne på bordet er blevet til i samarbejde med Naja Marie Aidt. Kulørte lamper og en finurlig taske er nødvendige farvebomber i det velordnede studie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Et tema forløst i mange udtryk

Værkerne har taget op til to år at skabe, og udvalgte krukker kommer til salg. Men det, som fylder mest i kunstnerens optik, er at give alle nysgerrige en alternativ introduktion til hendes værkpraksis.

»Det hele taler sammen - både de værker, man kan opleve på udstillingen, men også med de værker, jeg har lavet tidligere. Udstillingstitlen, Totem, handler jo dels om at stå alene og dels have et åndeligt tilhørsforhold med dyrene, planterne og den natur, vi omgiver os med. Men det handler også om at tilhøre en klan og at være en del af et fællesskab,« forklarer Cathrine Raben Davidsen, der ud over de keramiske værker har lavet kobberstik, tegninger og for første gang en animationsfilm på fire minutter.

Cathrine Raben Davidsen troede kun, at hun ville skabe 30 krukker til sin udstilling - hun endte med 150. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

»Her kan man se, hvordan min proces er helt konkret fra streg til streg. Processen er jo værket. Og så er det Peder og Asger Baden, der har lavet lydspor sammen med mig. Hvaler, der synger, og elektronisk musik. De hjalp med at styre processen, så det ikke blev for new age og meditationsagtigt. Filmen skulle være et punktum og helle - men min kurator synes faktisk også, at det er endt med en dyster og næsten uroskabende stemning.«

Kunstner Cathrine Raben Davidsen

»Jeg ville gerne lave noget gladere kunst, men man skal ikke kun tale om det pæne, det kønne og det sjove. Jeg er ikke sort indeni og jeg er ikke bange for skønhed. Men jeg fokuserer på det nærværende«


Aukje Lepoutre Ravn var kurator på »Totem«udstillingen, og det har været en stor støtte for den danske kunstner, der elsker at kaste sig ud i nye, uvante udtryksformer.

»Hun styrer mig. Der er mange arbejdsgange, mange værker og mange indskydelser undervejs. Hun vælger ud. Det er første gang, at jeg har arbejdet så tæt med en, som jeg kan læne mig godt op ad,« fortæller Cathrine Raben Davidsen, der beskriver sig selv som et struktureret ordenmenneske i såvel sit værksted som sit studie, men med et hoved fyldt med kreative tanker.

»Aukje forstår at redigere mig. Jeg er meget flyvsk, og jeg vil mange ting på en gang. Jeg ville gerne lave noget gladere kunst, men man skal ikke kun tale om det pæne, det kønne og det sjove. Jeg er ikke sort indeni, og jeg er ikke bange for skønhed. Men jeg fokuserer på det nærværende. Naturen er jo ekstremt smuk, men den er jo hård og nedbrydende. Ligesom vi mennesker er det. Og derfor spejler vi os i den - på godt og ondt.«

Cathrine Raben Davidsen har mange flyvske tanker og kreative indskydelser. Derfor skal der altid være ro og orden i hendes studie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Kreativ frihed kræver ro og grundig rengøring

Cathrine Raben Davidsen byder på varm kaffe og røde hindbær, mens hun fremhæver hele det hold, der bakker op om det igangværende projekt. Hun nyder at studie og hjem er adskilt. At liv og arbejde kan holdes fysisk adskilt, til trods for, at ideerne flyder igennem hoved og hænder hele tiden.

»Jeg ville ikke fysisk kunne holde det ud, hvis jeg havde værksted derhjemme. Alle mine bøger og referencer er her, og selv om jeg nyder orden og rengøring, kan jeg sagtens rode i processen.«

Til gengæld er der ikke langt hjem. Tværtimod. Hun bor i Kartoffelrækkerne med sin mand og sine to døtre, og i privaten er der ikke ikke samme struktur som her i studiet.

»Derhjemme har vi ikke meget plads, så der er der ting over det hele. Jeg er ikke minimalist, og det generer mig ikke at være omgivet af mange ting, så længe de er smukke at kigge på,« siger hun.

Kunstner Cathrine Raben Davidsens studie er et skatkammer af kreativitet trukket ud på mange formater såsom krukker, maleri, tegning og kobberstik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.