Den klassiske kat fra Coventry

Jaguars XJ serie er indbegrebet af en klassisk britisk luksusbil. Designet er elegant, komforten i top og køreegenskaberne er i centrum. I fyrre år har den begejstret både ejere og motorentusiaster, og den har for længe siden indtaget sin plads i klassikernes rækker.

Jaguar XJ6 er født med elegante og lavtflyvende linjer. Serie III udgaven på billederne, blev redesignet af Pinefarina i 1979, og har mere glas og lavere hofter end XJ'erne med efternavnet serie I eller II. Den første Jaguar XJ så dagens lys i 1968, og originalens linjer var så succesfulde, at Jaguars nyeste XJ-modeller er oversået med designelementer fra originalen. Kun XJ40 modellen fra starten af halvfemserne bevægede sig væk fra originalen, og det straffede køberne. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Jaguars XJ-serie fylder 40 år til næste år, og kigger du på en serie I fra 1968, hvor modellen blev lanceret, og på en sprit ny Jaguar XJ fra 2007, er slægtskabet umiskendeligt. De dobbelte runde lygter, den lange lave krop og de store hjulbuer. Bilen får den indre tweedentusiast til at længes efter te, når klokken nærmer sig fem, og generationer af nålestribede finansfolk har brugt deres årlige julebonusser på at forkæle sig selv med en XJ. Modellens tidsløshed har ophøjet bilen til klassikerstatus, og drømmer man om en klassisk bil, er den et godt sted at starte. Vi har derfor kigget på modellen og dens historie, og testet en Jaguar XJ6 4.2 fra 1986.

Klassisk sportssedan

XJ-modellen legemliggør essensen af Jaguars sportssedaner. Den kurvede og elegante firedørs limousine, der kombinerer komfort og præstationer i en grad, så modellen blev udråbt til årets bil i bladet »CAR« i 1968. Og som senere, da modellen blev lanceret som XJ12 med en tolv-cylindrede motor, fik prædikatet »Best car in the World« i den britiske motorpresse. I løbet af XJ modellens første 18 år fik den to facelift, og derfor kendes bilerne som serie I, II og III. I 1987 lanceredes afløseren XJ40. Den fik de firkantede for- og bag-lygter, der passede så godt til senfirsernes skulderpuder og kuffertmobiltelefoner, men som i dag gør XJ40 til den mindst attraktive XJ model. De nye XJ modeller ligner også serie I, II og II modellerne langt mere end XJ40eren, og den direkte stillinje er med til at slå XJ modellens klassikerstatus fast.

Fra sidevogne til XJ

Jaguar startede i 1920erne som producent af sidevogne til motorcykler i en baghave i Blackpool. Men i 1927 gik grundlæggerne William Lyons og William Walmsley i gang med at lave karosserier til biler. I løbet af 30erne producerede fabrikken flere og flere komponenter til bilerne selv, og især SS100 modellen fra 1939 var et ingeniørmæssigt mesterværk. Anden Verdenskrig satte en pause for produktionen af civile køretøjer, og en permanent stopper for SS betegnelsen, som fabrikkens biler delte med Nazitysklands SS-stormtropper. Derefter kom alle biler fra fabrikken, der nu var flyttet til Coventry, til at hedde Jaguar.

Det første store hit fik Jaguar med sportsvognen XK120 de lancerede i 1948. Den introducerede blandt andet Jaguars klassiske 6-cylindrede rækkemotor, der også kom i tjeneste i XJ-serien. Udover sportsvognene producerede Jaguar en serie mellemstore sedaner og en række store limousiner.

I starten af 60erne stod Jaguar fadder til endnu en megasucces i form af E-typen. Den lange lave sportsvogn tog verden med storm og med udgangspunkt i E-typens teknik, og den stil der var lagt i de store limousiner, var Jaguar sidst i 60erne klar til at lancerer en ny serie luksussedaner - XJ-serien. Den skulle erstatte både de mellemstore modeller og de store limousiner. I september 1968 landede den. Jaguars første XJ-model under betegnelsen serie I, og en legende var født.

Oplevelsen af en XJ

De fleste falder for Jaguar XJs fabelagtige design, og design er også en af hjørnestenene i et kærlighedsforhold til en klassisk bil. Men hvis bilen tager en hurtig s-kurve som en høsttræt-mejetærsker, så fiser gassen hurtigt ud af ballonen med ejerglæde. Sådan opleves den testede Jaguar XJ6 4.2 Serie III fra 1986 imidlertid ikke. Tværtimod. Selvom den er både rummelig og luksuriøst indrettet, og på mange måder ligger op til at blive nydt fra bagsædet med Financial Times mellem hænderne, mens privatchaufføren navigerer gennem morgenmyldretiden, så nydes XJ6 allerbedst fra førersædet.

Bilen vejer omkring 1,8 tons, men føles forbløffende adræt i trafikken. Rækkesekserens bassymfoni er ikke blot spil for galleriet, men rykker faktisk den store sedan fra 0-100 kilometer i timen på 9,5 sekunder, og det på trods af, at automatgearkassen er højt gearet og blot har tre trin at drible imellem. Accelerationen føles raffineret som i en moderne taxi, og ikke brutal som i en hårdtpumpet gade-GTI, og det lægger en tung dyne af komfort over køreoplevelsen. Bilen appellerer ikke til narrestreger på en snoet b-vej, men kaster man sig ud i det alligevel, så er vejgrebet godt, krængningen minimal og styringen rimeligt præcis, om end servostyringen er lige let nok og fjerner den direkte føling med underlaget. Selvom basiskonstruktionen er næsten 40 år gammel, så imponerer køreegenskaberne samlet set i 2007. At den så er tørstig som en hedebølgeramt Sct. Bernardshund ved frisk kørsel, det er prisen, man betaler for at nyde tonerne fra rækkesekseren.

Alt i alt er en Jaguar XJ 6 en formfuldendt klassiker, der i velholdt stand, kun vil opleve prisstigninger. Den kan bruges til daglig, hvis man accepterer det høje brændstofforbrug. Men vil man have glæde af bilen i mange år fremover, gør den det bedst i rollen som weekendtransport til en cricket kamp eller til eftermiddagste i den lokale Jaguarklub.