Den første 8er fra Peugeot

Den første Peugeot, der ender på 8, 308eren, får premiere på det danske marked ved Biler for Alle i Herning i slutningen af oktober.

308-næsen er udformet i et »V«, inspireret af konceptbilen 907. De skrå rovdyr-forlygter lader ingen i tvivl om, at dette er en Peugeot, og de aflange tågelygter, placeret helt yderst i nederste kofanger, er et nyt stilelement. Fold sammen
Læs mere

Længere, bredere og lavere. Mere rummelig, bedre kvalitet og større miljøbevidsthed.

Det er nøgleordene for Peugeot 308, der afløser supersællerten 307, som får premiere i hjemlandet dagen efter biludstillingen i Frankfurt i september og i Danmark i slutningen af oktober. I første omgang med den femdørs udgave.

Straks efter Biler for Alle i Herning vil 308 være klar på danske nummerplader.

For den femdørs hatchback gælder, at den er vokset i længden med godt syv centimeter til 427 cm, den er blevet fem centimeter bredere og er nu 181 cm, til gengæld er den blevet halvanden centimeter lavere.

Akselafstanden er den samme, 261 cm, men bagagerummet vokser betragteligt i femdørs-modellen fra at kunne rumme 341 liter til 442.

Sædvanligvis tager nye modeller på i vægt, i 308s tilfælde ser det dog ud til, at vægtforøgelsen for 1,6 liters modellen er beskedne 50 kilo.

Det lover godt for køreglæden, da benzinmotorerne er udviklet sammen med de effektive tyskere fra Bayern, BMW. Den 120 hk stærke og formentlig mest solgte benziner gør et udmærket stykke arbejde i 207eren, og er et spring fremad i forhold til den nuværende 110 hk stærke motor i 307eren.

Dieseludgaverne trækker en stor del af læsset i Peugeot-programmet, og her er franskmændene på banen med deres egne og velkendte 1,6 liters HDIere med 90 eller 109 hk og toliters-udgaven med 136 hk. Som standard er HDIerne udstyret med partikelfilter.

308erens karrosseri er forstærket i forhold til 307eren med tre stødabsorberende zoner i fronten, ekstra forstærkninger i siden, og samtidig vil 308 have syv airbags som standard den syvende under rattet til beskyttelse af førerens ben med mulighed for tilkøb af to sideairbags til passagererne på de yderste bagsædepladser.

Fem trepunktseler med selealarm er naturligvis standard, ligesom der vil være tre isofixbeslag til fastgørelse af barnestol(e).

Forventningerne til en crashtest hos Euro NCAP kan kun være, at 308 scorer maksimale fem stjerner, som lillebror 207 gjorde det. 307eren opnåede i 2001 fire stjerner.

Priser og udstyrsniveau tør den danske Peugeot-importør endnu ikke spå om.

Peugeot Danmark understreger dog, at netop 308 er utrolig vigtig tror pokker med flere end 30.000 solgte 307ere herhjemme på seks år og en fast tilstedeværelse på den månedlige top 10-liste over meste solgte biler og derfor kæmper man med næb og kløer for, at priserne ikke adskiller sig voldsomt fra 307-priserne.

Introduktionen af modellerne sker i ryk som nævnt først femdørsudgaven, derefter tredørs, og i 2008 kommer stationcar og SW.

Franskmændene vil næste år desuden sende en bioflex-model på gaden, der kan køre på op til 85 procent miljøvenlig bioethanol. Om den kommer til Danmark, er uvist.

Peugeot 308 får snigpremiere i Danmark, da den deltager i feltet af biler, som 1.-3. oktober kæmper om de danske motorjournalisters kåring af Årets Bil 2008.