Danskerne smed milliarder efter luksus-julegaver

Aldrig før har danskerne brugt så mange penge på eksklusive julegaver. Stor rift om fladskærme, lingeri, tasker, skjorter og manchetter i den dyre ende.

Luksus-julegaver som fladskærmsfjernsyn var populære under træet i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lea Meilandt Mathiesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne har sendt fedte-gaverne til hjørnespark og den netop overståede jul har vist, at luksus-bølgen for alvor er skyllet ind over Danmark.

Butiksindehavere fortæller til Jyllands-Posten, at de aldrig før har solgt så mange dyre gaver i julemåneden.

”Mens det tidligere handlede om at give mange gaver, så er det nu de eksklusive mærkevarer, der sælger godt,” siger John Hansen, forretningsdirektør i Illum.

Han fortæller til Jyllands-Posten, at der på herresiden især er solgt dyre bælter, skjorter og manchetter, mens kvinderne denne jul har kunnet pakke ekstra mange lædervarer, lingeri, tasker og smykker ud, fortæller John Hansen, der også peger på et betydeligt løft i salget af gavekort.

Også hos Danske Erhvervs har man bidt mærke i udviklingen.

”Folk har købt dyrere gaver end de foregående år. Man prioriterer luksus og kvalitet. Det skal ses i lyset af en generel velstandsudvikling med stigende beskæftigelse og øget jobsikkerhed. Det smitter klart af på danskernes forbrugsmønster. Også når det kommer til julegaver. Hvor man tidligere købte et normalt fjernsyn, så køber man i dag en fladskærm,” siger Jens Bredstrup, der er cheføkonom i Dansk Erhverv.