Dansk importør dropper livsfarlig bil

Dumpekarakter til sydkoreansk sedan, Chevrolet Aveo, sår også tvivl om sikkerheden i Chevrolet Kalos.

Chevrolet Aveos front krøllede sig fuldstændigt sammen og trykkede rattet bagud ved crashtesten. Foto: Euro NCAP Fold sammen
Læs mere

En lille koreansk sedan, Chevrolet Aveo, har vist sig livsfarlig i crashtest. Derfor dropper den danske importør nu alle planer om at tage den til Danmark. Men samtidig afviser importøren spekulationer om sikkerheden i den måske beslægtede Chevrolet Kalos, som allerede er på det danske marked.

Crashtestorganisationen Euro NCAP frygter, at Kalos er endnu ringere.

Chevrolet Aveo var med i den seneste pulje af biler, som Euro NCAP har testet - og klarede sig skrækkeligt ringe.

Ved frontalcrash med 64 km/t mod en deformerbar barriere krøllede Aveos front sig så voldsomt sammen, at dørstolpen og rattet også blev trykket bagud. Trods airbag i rattet blev førerdukkens brystkasse trykket så meget sammen, at Euro NCAP taler om; "høj risiko for livstruende kvæstelser".

Ved sidekollisionen klarede Aveo sig dog udmærket, men alligevel fik den kun i alt halvanden stjerne i det samlede resultat - hvilket er den ringeste score de seneste fem år.

Kalos fortsætter

Det katastrofale resultat fik straks den danske importør Dankor Auto Import til at aflyse introduktionen af den lille sedan senere på året - hvilket ikke bliver et stort tab for virksomheden, erkender pressechef Ann Strøby: »Markedet for den type biler er meget lille, og vi havde kun regnet med at sælge en 80 stykker om året.«

Hun afviser samtidig, at Aveos dårlige crashtest får følger for promoveringen af den mere eller mindre beslægtede hatchbackmodel Chevrolet Kalos, som allerede er på markedet med tre og fem døre.

Ann Strøby ved ikke præcis, hvor meget Aveo og Kalos har fælles. Efter hendes oplysninger er Aveo en ny konstruktion, som skulle videreføres i en fremtidig Kalos - hvilket hun nu ikke håber vil ske uden videre.

»Eftersom der kan være store indre forskelle på Aveo og den nuværende Kalos, kan man ikke vide, hvordan Kalos ville klare sig i en lignende test,« konkluderer hun.

Og et stykke af vejen giver Euro NCAP hende ret: »Vi har testet sedan-modellen, så vi kan ikke være sikre på, om hatchbacken vil klare sig på samme måde.«

En anden kritisabel koreaner er Kia Cerato, der blev testet til tre middelmådige stjerner.

Også en koreansk firehjulstrækker, Hyundai Tucson, var med i seneste test. Den fik derimod fire stjerner.

Sidste bil var den lille Suzuki SX4 - en let forhøjet Swift - som ventes til Danmark senere på året med både forhjuls- og firehjulstræk. Den fik ligeså fire stjerner

Topkarakter til 207

Franskmændene mestrer kunsten at lave sikre biler. Den kommende mini, Peugeot 207, scorede topkarakteren fem stjerner i crashtesten.