Undersøgere efter togulykken: Vi arbejder ud fra to scenarier

Politiet er »ret sikre« på identiteten af fire af de otte ofre. En endelig identifikation af de sidste fire mangler.

Foto: Mads Claus Rasmussen

Der arbejdes ud fra to scenarier i forsøget på at klarlægge, hvad der forårsagede den fatale togulykke på Storebæltsbroen, hvor otte personer mistede livet.

Det fortæller havariundersøger Bo Haaning, der står i spidsen for undersøgelsen af lyntoget ICL 210 og godstoget fra DB Cargo.

Mens Havarikommissionen allerede onsdag meldte ud, at det formentlig er en tom lastvognstrailer, der blæste fra et godstog og derefter ramte det modkørende lyntog, fortæller Bo Haaning nu, at rækkefølgen af hændelserne i øjeblikket forud for ulykken ikke står klart.

Det skal det enorme arbejde, som Havarikommissionen står foran, slå fast for at få klarhed over det fulde hændelsesforløb.

»Det er soleklart, at der mangler en trailer på godstoget, og at den har ramt ind i lyntoget.«

»Men om traileren har ramt lyntoget, eller om lyntoget har ramt traileren, er noget, vi kigger på,« siger Bo Haaning.

Bo Haaning fra Havarikommissionen nær det ødelagte tog fra togulykken på Storebæltsbroen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen.

Han forklarer, at traileren kan være blæst af godstoget, hvorefter Intercity-toget kort efter er kørt ind i den med otte dræbte som konsekvens.

I et andet scenarium er traileren faldet af godstoget i samme øjeblik, som de to tog passerede hinanden.

Som hjælp til at give en endelig udredning af, hvordan det kunne gå så galt, at fem kvinder og tre mænd mistede livet, indgår togenes såkaldte sorte bokse.

»Begge bokse er ved at blive taget ud, og så bliver de kørt af sted og bliver analyseret,« siger Bo Haaning.

Han fortæller, at loggene med specialudstyr bliver taget ud af boksene, hvorefter de skal analyseres for at give svar på alt fra togenes fart til bremselængde og bremsetryk.

»Vi er i gang med at finde alle brikkerne og samle dem sammen til et fuldt billede,« siger han.

Ulykken skete omkring klokken 7.35 onsdag morgen, da et lyntog var på vej fra Odense mod Københavns Lufthavn.

Der var 131 passagerer og tre medarbejdere om bord på passagertoget.

Politiet er »ret sikre« på identiteten af fire af de otte ofre. En endelig identifikation af de sidste fire mangler.

Politiet anvender dna-spor og tandkort på grund af de meget voldsomme læsioner på de afdøde, der besværliggør identifikationen af de dræbte.