Under coronakrisen er kommunerne sluppet for bureaukrati – nu er det tilbage: 500.000 jobsamtaler skal gennemføres for statistikkens skyld

Ude i kommunernes jobcentre har de offentligt ansatte fået det bedste ud af krisen. Befriet fra statslig bureaukrati taler de om »meningsfuldt« og »virkningsfuldt« arbejde, men den tid er ovre, og landets jobcentre er blevet bedt om at gennemføre 500.000 samtaler med ledige for at leve op til de statistiske krav i lovgivningen.

»Vi ved, at samtaler virker for ledige. Vi kan samtidig se, at coronaen har vendt op og ned på det, vi plejer at gøre, og det tager vi naturligvis højde for. Vi ser gerne, at kommunerne har kontakt til så mange ledige som muligt, men vi kommer altså ikke til at følge op på, hvor mange samtaler de præcist når at afholde i 2020,« siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i forbindelse med, at kravet til hundredtusindvis af samtaler mellem kommunerne og de ledige genoptages på grund af genåbningen. Ida Guldbæk Arentsen

»Man skal aldrig lade en god krise gå til spilde,« skulle Winston Churchill have sagt, og de danske kommuner har lært af coronakrisen.

I et nyt notat med titlen »Udviklingen af den offentlige sektor« oplister Kommunernes Landsforening (KL) de foreløbige åbenbaringer, og midt i krisen har erfaringen været, at offentligt ansatte gør mere nytte uden den bureaukratiske spændetrøje, som statslig lovgivning og krav til skemaudfyldelse udgør. KL taler om »meningsfuldt« og »virkningsfuldt« arbejde, nærmest som om det var noget nyt.