Udenlandske parkeringssyndere betaler ikke deres bøder: Her er de ti rastepladser, hvor der udstedes flest bøder

Kun 17 procent af de parkeringsbøder, der udstedes til udenlandske køretøjer, bliver betalt, viser tal fra Færdselsstyrelsen. På knap halvandet år er der udskrevet over 6.000 bøder til biler fra udlandet – typisk på rastepladser langs det jyske motorvejsnet.

Kun 17 procent af udstedte parkeringsafgifter til udenlandske køretøjer bliver betalt, mens det samme gør sig gældende for 77 procent af danske køretøjer. Det vil Færdselsstyrelsen nu rette op på via en international inkassovirksomhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når udenlandske bilister vender tilbage til deres parkerede køretøjer og finder en kedelig bøde blafrende under vinduesviskeren, bliver den alt for ofte krøllet sammen og smidt ud. Ude af øje, ude af sind.

Tal fra Færdselsstyrelsen viser nemlig, at over 80 procent de udstedte parkeringsbøder til udenlandske køretøjer ikke bliver betalt.

Det er ikke holdbart, og det skal der nu rettes op på ved hjælp af en international inkassovirksomhed, lyder det fra Færdselsstyrelsen.

I perioden 1. januar 2019 til 30. juni 2020 blev der udstedt i alt 6.061 parkeringsbøder til udenlandske køretøjer. Heraf er 5.012 ikke betalt.

Det svarer til, at kun 17 procent af bøderne til udenlandske køretøjer bliver betalt. For danske køretøjer er andelen 77 procent.

Den hyppigste overtrædelse er parkering uden for eller på tværs af parkeringsbåse og overtrædelse af tidsbegrænsningen på 25 timer, skriver Transportministeriet.

»Det er uacceptabelt, at det i øjeblikket kun er cirka 17 procent af de udenlandske køretøjer, som betaler deres parkeringsbøder. Færdselsstyrelsen har gjort, hvad den kunne, men vi er nødt til at tage andre metoder i brug for at vende udviklingen,« lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

Derfor bliver opgaven nu givet til en privat inkassovirksomhed.

Tunge køretøjer får flest bøder

Færdselsstyrelsen beskriver opkrævningsproceduren for udenlandske køretøjer som en »tung og kompliceret proces«, da styrelsen først og fremmest skal have adgang til adresseoplysninger på ejeren af køretøjet, hvilket kan være svært, når der ikke er tale om danske køretøjer.

Uden adresseoplysninger kan opkrævningen ikke finde sted, og det er heller ikke muligt at oversende fordringerne til Gældsstyrelsen, skriver Færdselsstyrelsen.

Færdselsstyrelsens tal viser også, at det primært er de jyske motorveje hvor bøderne udstedes.

Bøden er på 510 kroner for køretøjer under 3.500 kilo og 2.040 kroner for køretøjer over 3.500 kilo. Det er sidstnævnte kategori, der står for langt størstedelen af de udstedte bøder.

Inkassoopgaven er nu sendt i udbud. Når gæld overdrages til inkasso, er det advokaten eller firmaet, som overtager kontakten, der skal forsøge at finde en løsning, så gælden kan betales.

Færdselsstyrelsens parkeringskorps blev oprettet 1. januar 2019, hvor det overtog opgaven med at føre kontrol med parkering på statslige rastepladser. Styrelsen forventer, at et privat inkassofirma vil varetage opgaven fra efteråret 2020.