Der skal testes meget mere.
Sådan lød beskeden ved pressemødet onsdag, hvor det blandt andet blev nævnt, at massiv testning af unge kan åbne op for muligheden for at genåbne yderligere for skoleelever.
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) mener, at et muligt krav til eleverne om at blive testet på skoler er en pris, der er værd at betale, for at de unge kan få deres skoleliv tilbage.
Og det bekymrer Sanne Dahl Rasmussen, som er mor til tre.
»Jeg mener, at det er et psykisk overgreb på børn, hvis de bliver tvunget til at lade sig teste i skolen. Det har været meget ubehagelige oplevelser for mine børn at blive testet, og derfor mener jeg ikke, at det skal foregå på en skole uden en forælder i hånden og uden forældrenes samtykke.«
Sanne Dahl Rasmussen har brugt meget tid på at forberede sine børn på at blive testet. Hjemme i stuen har hun med en lille pind forsøgt at vise børnene, hvordan det foregår, når man bliver podet i næsen.

Alligevel har det været en voldsom oplevelse for Sanne Dahl Rasmussens børn, som har grædt, fået ondt i halsen og oplevet det som meget ubehageligt at blive testet for covid-19.
Nervøs for test
To af Sanne Dahl Rasmussens tre børn går i skole, hvoraf den ældste søn på 14 år muligvis skal testes på skolen, når han på et tidspunkt kan komme tilbage til fysisk undervisning.
Da Sanne Dahl Rasmussen fortalte ham, at det kan blive en realitet, spurgte han nervøst, om han måtte få lov til at blive hjemme.
»Børnene har i forvejen en hverdag, der er blevet vendt på hovedet. De ser ikke deres venner og undervises hjemmefra. Nu skal de måske også forholde sig til en ubehagelig oplevelse to gange om ugen, som nogle virkelig frygter og er angst for. Det, synes jeg ikke, er fair over for børnene,« fortæller hun.
Men er det ikke bedre, at børnene bliver testet, for at de til gengæld kan få de ting, du nævner, tilbage – altså at se deres venner og komme tilbage til fysisk undervisning?
»Altså, hvis det er enten-eller, så jo, så er det måske bedre. Men jeg synes jo, at det bør være forældrenes ansvar at få testet deres børn og ikke skolens. Lad børnene komme i skole, som de skal. Og hvis lille Jens er syg eller har symptomer, så får man ham selvfølgelig testet.«
Skoler får rolle i teststrategi
På pressemødet onsdag gjorde Pernille Rosenkrantz-Theil det klart, at skolerne kommer til at spille en helt central rolle, når der skal åbnes for de ældste elever i folkeskolerne samt gymnasier og erhvervsuddannelser.
»Det vil være vigtigt, at man som ungt menneske lader sig teste. Det er hele forudsætningen for, at modellen holder. Hernæst er det vigtigt, at skolerne bredt bidrager til at løse den her opgave. Det er klart, at vi taler kæmpestore muskler, som skal sættes i værk. Den konkrete model for det taler vi med de forskellige parter om, men skolerne skal bidrage til at løse den her opgave.«
Men det er endnu ikke besluttet, hvornår og hvordan skolerne skal åbne for flere klassetrin, og hvornår yderligere genåbning af samfundet kommer til at ske.
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) sagde onsdag til DR, at han håber, at »der bliver plads til en yderligere genåbning 1. marts«.
Det bliver ikke realistisk med hensyn til de ældste skoleelever, hvis det kræver, at de bliver testet to gange om ugen, ifølge Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal.