Tanker om selvmord og selvskade fylder på BørneTelefonen om natten

Børns Vilkår har oprustet med flere rådgivere til døgnåbent rådgivningstilbud og mangler fortsat frivillige.

På det første år med døgnåbnet på Børnetelefonen har der mellem klokken 23 og klokken 07 været 6425 samtaler. En stor del af dem handler om børn og unge, der mistrives. (Arkivfoto). Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om natten, når de fleste er gået til ro, er der mange børn og unge, som kæmper med dystre tanker.

På det første år med døgnåbent på BørneTelefonen har der mellem klokken 23 og klokken 07 været 6425 samtaler.

Det er flere end ventet, lyder det fra direktør Rasmus Kjeldahl fra organisationen Børns Vilkår, som står bag rådgivningstilbuddet.

»Vi har haft cirka dobbelt så mange opkald om natten som ventet. Mange af dem ganske alvorlige, hvor der er brug for hjælp her og nu.«

»Det er også baggrunden for, at vi har været nødt til at mande op med et større antal rådgivere,« siger Rasmus Kjeldahl.

Hver tredje samtale om natten handler om psykisk mistrivsel, og der er flere samtaler om selvmordstanker og selvskadende adfærd end om dagen.

»Vi kan se, at de kategorier, som vi betragter som de mest alvorlige – det kan være samtaler om selvmordstanker, selvskade, angst og depression – at der er andelen dobbelt så høj om natten,« siger Rasmus Kjeldahl.

Eksempelvis handler knap hver ottende samtale – 12,5 procent – om selvmordstanker og selvmordsforsøg.

Det er dobbelt så mange som i resten af åbningstiden.

I flere tilfælde er samtalerne ifølge direktøren endt med, at rådgivere har kontaktet politi, ambulance eller psykiatrien, så de unge har fået akut hjælp.

»Jeg er helt overbevist om, at nattelinjen har reddet adskillige liv i sit første år. Derfor kommer vi også til at fortsætte med at holde døgnåbent. Det er ret ressourcetungt, men på den anden side er det helt nødvendigt,« siger Rasmus Kjeldahl.

Den begrænsende faktor for rådgivningstilbuddet er mangel på rådgivere.

»Vi har aldrig haft så mange frivillige, som vi har nu. Men vi kan stadig godt bruge 200-300 flere frivillige på landsplan, hvis vi skal kunne svare alle henvendelser inden for en rimelig tid,« siger Rasmus Kjeldahl.

Han mener, at de mange henvendelser om mistrivsel kalder på en »national handleplan« fra politisk side.

»Det er afgørende, at politikerne prioriterer at knække den stødt stigende kurve. Der skal investeres mere i forebyggelse frem for først at reagere, når psykiatri og akutberedskab skal i spil,« siger direktøren i Børns Vilkår.

BørneTelefonen har eksisteret siden 1987 og har døgnåbent alle dage året rundt.

Det er gratis og anonymt at ringe til tjenesten på telefonnummer 116111.

/ritzau/