Fødevarestyrelsen har som led i et nyt kontrolsystem skåret drastisk ned på antallet af politianmeldelser af dyretransporter fra Danmark.

Det viser tal, som Politiken har fået aktindsigt i, samt tal fra Fødevarestyrelsens evalueringsrapport.

I 2022 anmeldte Fødevarestyrelsen transportører af dyr som grise, kvæg og heste 1763 gange.

I 2023 var tallet kun 147, lyder det i avisen.

Eksporten af især danske smågrise er steget kraftigt de seneste år. 2024 var et rekordår med eksport af over 16 millioner smågrise.

Når Fødevarestyrelsen har skåret ned på anmeldelserne, har den ifølge Politiken også skåret ned på antallet af bøder over for transportører, der ikke lever op til kravene for hvile, mad og vand under turen.

Antallet af mildere indskærpelser er dog steget fra 538 i 2022 til 1960 i 2023.

Der er grænser for transporttid af levende dyr og regler om vognmændenes efterfølgende indsendelse af logbøger og GPS-udskrifter. Dem modtager Fødevarestyrelsen.

I 2020 påviste Statsrevisorerne på baggrund af en beretning fra Rigsrevisionen alvorlige mangler i kontrolsystemet, der ifølge revisorerne havde været ineffektivt fra 2008 til 2018.

Eksempelvis var transportører, som gentagne gange havde overtrådt reglerne, ikke blevet sanktioneret effektivt, lød kritikken.

Herefter krævede et politisk flertal på Christiansborg, at kontrollen med dyretransporter skulle skærpes.

Formand for Dyrlægeforeningen Mette Rørbæk Gantzhorn påpeger over for Politiken, at bøder kun kan udstedes gennem politianmeldelser og retssager.

- Myndighederne bør selv have mulighed for at udstede administrative bøder. Det er der brug for.

- Jeg hører fra mine medlemmer, at det nye kontrolsystem ikke er blevet bedre end det gamle. Det er fuldstændig de samme problemstillinger, vi kæmper med i dag, som vi kæmpede med for fem år siden, siger hun til avisen.

Fødevarestyrelsen afviser over for Politiken at stille op til interview, men bekræfter i en skriftlig kommentar tallene.

Den henviser til, at mange sager aldrig ender for retten, men bliver henlagt, fordi de er forældede. Den påpeger desuden, at det er for tidskrævende at rejse sigtelser mod udenlandske transportvirksomheder.

Styrelsen henviser til, at en "række overtrædelser, der før ville være blevet politianmeldt", nu bliver "sanktioneret med indskærpelse, forbud samt et opfølgende og gebyrbelagt kontrolbesøg", skriver Politiken.

/ritzau/