Kongehuset har på rekordtid fået mange følgere på de sociale medier Instagram og Facebook, som liker og kommenterer, så snart der er nyt fra Dronningen, Kronprinsparret, prins Joachim og prinsesse Marie samt alle prinserne og prinsesserne.
Med sin onlinetilstedeværelse ønsker Kongehuset blandt andet at øge opmærksomheden omkring de kongeliges virke, men profilerne må også gerne byde på det særlige ekstra indimellem, fortæller Kongehusets kommunikationschef Lene Balleby i Berlingskes podcast 1257 Amalienborg.
Og at bedømme ud fra antallet af likes, er følgerne netop begejstrede for de opslag, som inviterer ind bag kulisserne og bliver personlige i tone og indhold. Eksempelvis hvis et opslag er skrevet i jeg-form, eller når et billede er fotograferet af en af de kongelige selv.
Således er her de seks mest populære opslag på Instagram siden maj 2016, hvor Kongehuset kom på de sociale medier:
6. Dronningens tak til danskerne, 47.526 likes
5. Prins Nikolai bliver student, 47.883 likes
4. Meldingen om prins Henriks død, 48.398 likes
3. Kronprinsessens tale til sin mand, 53.331 likes
2. Kronprinsparret til Royal Run, 55.062 likes
1. Tillykke til herrelandsholdet fra Kronprinsfamilien, 66,469 likes