Salling Group opfordrer flere til at lægge en dæmper på cigaretsalget, men der er grænser: »Vi vil ikke løfte pegefingeren«

Der blev langet 20 millioner færre cigaretter over disken, efter at detailgiganten Salling Group satte gardiner for tobakken. Nu opfordrer man til, at konkurrenter »frivilligt tager ansvar« for folkesundheden – men hvorfor ikke bare lade være med at sælge cigaretter?

smøger
Forbrugerne køber færre cigaretter, når supermarkeder gemmer dem bag gardiner. Det viser de foreløbige erfaringer fra Salling Group. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Efter at Salling Group er begyndt at gemme cigaretterne, køber forbrugerne færre af dem. Faktisk så mange færre, at virksomheden – der står bag Føtex, Bilka og Netto – reklamerer med det på en hel side i flere danske dagblade.

Konkret handler det om, hvordan Salling Group fra sommeren skjulte tobaksprodukter bag gardiner for at fjerne nikotinfristelsen fra de unge. Springer vi frem til i dag, har virksomheden ifølge annoncen solgt 20 millioner færre cigaretter. Resultatet betyder, at man efterlyser handling fra konkurrenterne, hvor landets tusindvis af tobaksforhandlere bør »tage ansvar« for at styrke folkesundheden.

Omend der er grænser for, hvor langt man vil gå.

Vil ikke løfte pegefingeren

Annoncen er indrykket, efter at Salling Group besluttede at gemme tobaksprodukter fra hylderne. Målet var at forhindre impulskøb fra de unge, og tiltaget skulle ifølge virksomheden have betydet et fald i omegnen af ti procent på omsætningen af tobaksprodukter.

»Den gode nyhed er, at det virker,« lyder annoncens konstatering, som ledsages af opfordringen til, at andre tobaksforhandlere »frivilligt tager ansvar«.

Hver dag – lyder det i annoncen – begynder 40 unge at ryge, og hvis de bliver ved, vil halvdelen af dem ende med at dø af det. Der er ingen grund til at tro, at det ændrer sig, »medmindre vi selv ændrer noget«, lyder budskabet.

Men der er grænser for, hvor store ændringer der bør være tale om.

I skriver, at man skal tage ansvar. Kunne I ikke selv holde helt op med at sælge tobak?

»Jo, det er jo det rigtig gode spørgsmål – men det er ikke det, vi er ude i. Det er jo en lovlig vare, så vores voksne faste kunder vil vi ikke løfte pegefingeren over for. Det handler om dem, som ikke ryger endnu, for der er der mindre sandsynlighed for, at de begynder at ryge,« siger ansvarlighedsdirektør i Salling Group Jonas Schrøder og henviser til erfaringer fra udlandet med at skjule tobaksprodukterne og en anbefaling fra bl.a. Lægeforeningen og Kræftens Bekæmpelse i fjor.

»De sagde, at hvis der var én ting, som detailbranchen kunne gøre for at bakke op om at få færre rygere, så var det at gemme det væk,« siger Schrøder.

Men I laver en annonce, hvor I siger, at det virker, det er godt for unge, og der sælges færre cigaretter. Hvis det ligger jer så meget på sinde, hvorfor så ikke bare holde helt op med at sælge dem?

»Det, der ligger os på sinde, er ikke at løfte pegefingre eller bestemme, hvad voksne mennesker skal gøre – de må rigtig gerne købe cigaretter og anden tobak hos os,« siger ansvarlighedsdirektøren og fortsætter:

»Det, vi er ude i, er, at der ikke bliver flere nye rygere. Og det følger fuldstændig anbefalingen, som Kræftens Bekæmpelse er kommet med.«

Det er vel ikke den eneste ting, som man kan gøre?

»Det er den ene ting, som Kræftens Bekæmpelse og de andre organisationer anbefaler, at vi skal gøre.«

Hvorfor så ikke bare sige, at det kun er udvalgte butikker, der sælger cigaretter?

»Det var også en god idé – men nu har vi valgt at skjule tobakken. Man kan altid gøre mere, men vi følger fuldstændig konkret den anbefaling, der er kommet fra Kræftens Bekæmpelse,« siger Jonas Schrøder.

Men når I søger ansvarstagen fra andre tobaksforhandlere, hvad bunder det så I, når der reelt er tale om anbefalinger og ikke lovgivning?

»Vi vil gerne bakke op om en røgfri generation. Det gør vi, fordi vi mener, at det er godt for folkesundheden.«

Sallings annonce blev bragt i Berlingske 2. januar 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Annonce, Salling Group.

Kan altid tage et skridt videre

Ifølge de seneste opgørelser fra Sundhedsstyrelsen er der en generel stigning i antallet af rygere i Danmark.

Den seneste undersøgelse, som blev offentliggjort i begyndelsen af januar, viser, at det i dag er tæt på hver fjerde dansker, der tænder for tobakken. Derudover skriver Sundhedsstyrelsen, at hvor der i 2016 var 16 procent af den danske befolkning, som røg, er man i 2018 oppe på 23 procent.

Samtidig er der ifølge Politiken generelt en større stigning blandt unge, hvor det over de seneste to år er gået fra at være 11,8 procent til 15,7 procent, som ryger.

Ifølge projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse Niels Them Kjær har man dog set gode resultater med at gemme tobaksprodukter i Norge. Omend han uddyber, at man »altid kan tage et skridt videre«.

»Det mest effektive ville være at forbyde det, fordi man kan sige, at det er så farligt et produkt, at det på sigt ikke skulle være i dagligvarehandlen. Men det synes jeg ikke, at vi skal diskutere nu – lige nu er det, hvorvidt man kan få det gemt væk i kioskerne også,« siger han.

Foruden Salling Group har også Coop – som bl.a. ejer Kvickly, Fakta og Irma – tilsluttet sig anbefalingen om at skjule tobaksprodukter.