Rekordmange har klaget over offentlige myndigheder i 2020

Coronasituationen har medført, at Folketingets Ombudsmand har måttet klare nogle tilsynsbesøg bag skærmen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Folketingets Ombudsmand har haft haft et usædvanligt travlt 2020 med et rekordstort antal klagesager, der skulle behandles.

Ombudsmandsinstitutionen har modtaget i alt 5707 klagesager, hvor niveauet normalt er 5500 sager om året.

»Covid-19 har fyldt meget i 2020 det gælder også for os i ombudsmandsinstitutionen og for de myndigheder, der er omfattet af vores kompetence«, siger ombudsmand Niels Fenger i en pressemeddelelse.

Ombudsmanden gør status for året, der gik, i en netop udsendt beretning.

Ombudsmandsinstitutionen kan kritisere og anbefale offentlige myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse.

Men institutionen, der har cirka 120 ansatte, arbejder ikke kun bag skrivebordet.

En af de vigtige opgaver, der foregår uden for kontoret på Gammeltorv i København, er tilsynsbesøg.

Her har coronasituationen besværliggjort arbejdet.

Ombudsmanden har således været nødsaget til at foretage sine tilsyn virtuelt eller delvist virtuelt.

Også flere af de undersøgelser, som ombudsmanden har gennemført i 2020, har været præget af coronakrisen.

Eksempelvis har ombudsmanden løbende fulgt sundhedsmyndighedernes sagsbehandling af journalisters anmodning om aktindsigt i centrale dokumenter om myndighedernes coronahåndtering.

For nyligt udtrykte ombudsmanden således bekymring over lang sagsbehandlingstid på dette område.

I Sundhedsministeriet er der eksempelvis flere sager om aktindsigt med en sagsbehandlingstid på 40 arbejdsdage eller mere. Fristen er ellers syv dage.

Selv om der har været en stigning i antallet af klagesager, er det lykkedes ombudsmandsinstitutionen at mindske den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.

»Det er vi egentlig lidt stolte af, noterer ombudsmanden og henviser til den øgede sagsmængde og den kendsgerning, at mange medarbejdere, inklusive ombudsmanden selv, har arbejdet hjemmefra.«

/ritzau/