Poul Nyrup opfordrer til at slukke mobilen 21. september

Organisationen Headspace sætter endnu en gang fokus på borgernes skærmvaner med kampagnen "SlukSammen".

Organisationen Headspace Danmark mener, at telefonen fylder for meget, mens nærværet fylder for lidt. Den opfordrer i forbindelse med en kampagne for bedre skærmvaner til, at alle slukker mobilen 21. september. (Arkivfoto). Niklas Graeber/Ritzau Scanpix

Skærmen fylder alt for meget, mens nærværet optager mindre og mindre plads.

Sådan lyder det fra organisationen Headspace Danmark, der søndag påbegynder kampagnen "SlukSammen", der skal sætte fokus på bedre skærmvaner.

Kampagnen kulminerer, når organisationen og deres samarbejdspartnere slukker mobilen en hel dag 21. september.

Og den opfordrer danskerne til at gøre det samme, siger tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der er stifter af og protektor for organisationen.

Ifølge protektoren er det blevet en vane at tjekke telefonen i tide og utide.

- De unge, vi møder i Headspace, fortæller os, hvor meget det betyder for dem, når nogen faktisk lytter og er til stede. Samtidig tror jeg, at mange voksne glemmer, hvor meget de selv savner dette.

- Når vi slukker sammen, opdager vi, at vi ikke mister noget - tværtimod vinder vi nærværet, tiden og de gode samtaler tilbage, siger Poul Nyrup Rasmussen i meddelelsen.

Trine Hammershøy, som er direktør i organisationen Det Sociale Netværk og Headspace Danmark, medgiver, at det ikke nødvendigvis er let.

- Det handler ikke kun om, at hver enkelt skal gøre noget, men også at vi gør noget sammen, og at vi derfor starter en samtale, hvor skærmene ikke fylder det hele, siger hun til Ritzau.

En Epinion-undersøgelse lavet på vegne af Headspace Danmark viser, at 58 procent af befolkningen ønsker at skrue ned for skærmforbruget, mens 47 procent mener, at de er afhængige af mobilen.

Frem mod 21. september vil Headspace Danmark sammen med blandt andre skuespilleren Mille Dinesen og digitaliseringsminister Caroline Stage hjælpe med at finde på gode "offline-aktiviteter" i stedet.

Organisationen lavede en lignende kampagne sidste år.

Da var ambitionen at få folk til at slukke mobilen i to timer - og ikke en hel dag, som er det, man går efter i år.

Ifølge Trine Hammershøy var der flere familier efter sidste års kampagne, som gerne ville slukke skærmen længere. Og det var især børnene, der efterspurgte de slukkede skærme.

- Engang havde man bilfri søndage. Nu opfordrer vi til skærmfri søndag, siger hun.

Headspace-centre over hele landet vil have åbent og byde på aktiviteter søndag.

Headspace Danmark er et initiativ under den danske organisation Det Sociale Netværk, der arbejder for at fremme mental sundhed hos sårbare børn, unge og voksne. Headspace beskæftiger sig med børn og unge i alderen 12 til 25 år.

/ritzau/