Odense hæver barren: Vil være CO2-neutral i 2030

Inden 2030 vil landets tredjestørste by være CO2-neutral. Klimaprofessor kritiserer dog Odenses plan for ikke at tage stilling til nulemissionszoner, hvor biler med forbrændingsmotor ikke må køre.

Hvis Odense skal opnå CO2-neutralitet i 2030, kan det blive nødvendigt at forbyde biler med forbrændingsmotor i bymidten, herunder omkring H.C. Andersens Hus. Men det kommer nok ikke til at gælde biler, der som denne tilhører Kongehuset. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks tredjestørste by hæver nu klimabarren ganske betydeligt.

Tirsdag præsenterede Odenses Byråd nemlig kommunens nye klimahandlingsplan med en ambition om at blive klimaneutral senest i 2030.

Der afsættes en pulje på 50 millioner kroner til igangsættelse af planen, der blandt andet skal fjerne 490.000 ton CO2 i kommunen.

Dermed følger Odense trop med Aarhus, der også har en plan om at opnå CO2-neutralitet i 2030. Københavns Kommune tager dog fortsat teten med en ambition om at opnå CO2-neutralitet allerede i 2025 – omend denne internationalt opsigtsvækkende og efterhånden 12 år gamle målsætning ser stadigt vanskeligere ud at indfri.

Den største reduktion i Odenses udledninger skal ske på energiområdet, blandt andet med fangst og lagring af CO2 og med solceller på både offentlige og private bygninger.

Men en anden ret betydelig del skal hentes på transportområdet, blandt andet ved at fokusere på mere offentlig trafik, mere cykeltrafik og langt flere nuludledningskøretøjer.

Professor-opsang

Sebastian Mernild, der er klimaprofessor ved Syddansk Universitet i Odense, roser over for TV 2 Fyn den lokale klimahandlingsplan og siger, at »med det her udspil lægger Odense sig i førersædet«.

Professoren kritiserer dog samtidig kommunen for, at den endnu ikke har taget stilling til etableringen af særlige nulemissionzoner i det centrale Odense, hvor veje kun må benyttes af biler uden forbrændingsmotor.

Ifølge eksperter vil indførelse af en nulemissionszone inden for byens Ring 2 medføre en CO2-reduktion på ca. 92.000 ton i 2030, hvis elbiler samtidig udgør 40 procent af bilerne i Odense.

Omkring det kommende årsskifte ventes Odense at åbne sin første letbane. Letbanen vil forbinde byens nordvestlige forstæder med centrum og de sydøstlige forstæder, herunder Syddansk Universitet og det nye og meget store Odense Universitetshospital.