Ny strækning på tegnebrættet – flertal vil have metro til Rigshospitalet

En helt ny metrolinje i København er på tegnebrættet, og nu vil et politisk flertal forbinde metroen til Rigshospitalet. Dermed er de første skridt mod en ny ringbane taget.

Et politisk flertal på Københavns Rådhus vil gøre det muligt for rejsende at hoppe på metroen på Rigshospitalet i 2035. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I København har kommunen taget et nyt og stort skridt, når det gælder hovedstadens nye metrolinje.

Et politisk flertal vil nemlig kæmpe for, at landets rejsende i fremtiden kan tage metroen hele vejen til Rigshospitalet, når Københavns nye metrolinje – M5 – efter planen står klar i 2035.

Hvis det bliver en realitet, er København et skridt tættere på en ny ringbane på linje med Cityringen, der slog dørene op i 2019. Det skriver MagasinetKbh.

På nuværende tidspunkt er der to muligheder i spil for nye metrolinjer i København.

Den ene model hedder M5 lilla linje og har ni stationer. Her løber metrolinjen fra Hovedbanegården via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade til Refshaleøen og videre til den kommende kunstige halvø Lynetteholm.

Og det er netop denne rute, som et politisk flertal på Københavns Rådhus vil arbejde på at forlænge. Hvis det står til de politiske partier, skal det være muligt at køre fra Københavns Hovedbanegård forbi Forum på Frederiksberg, og så videre til Stengade.

Dernæst vil metroen ankomme til Rigshospitalet, som også vil få en metrostation.

Det viser en hensigtserklæring, der er udarbejdet af forligsparterne bag Københavns Kommune, skriver MagasinetKbh.

Med en forlængelse af ruten til Rigshospitalet vil der blot mangle to stop, før København kan bryste sig med en helt ny ringbane, og dermed vil landets hovedstad tilslutte sig en eksklusiv klub med storbyerne Tokyo, Beijing, Moskva og Madrid, der også har to cirkulære metrolinjer.

Kortere og billigere

Den anden metrorute – M5 orange – som også er på tegnebrættet, rummer blot fire stationer og vil løbe fra Østerport under havnen til Refshaleøen og videre til Lynetteholm.

Denne er beregnet til at koste 5,5 milliarder, og den er dermed en del billigere end M5 lilla linjen, der er beregnet til at koste 13,7 milliarder kroner.

Først i 2025 skal det besluttes, hvilken linje der skal anlægges. Men Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), har allerede i et interview til Berlingske fortalt, at hun helst ser, at den lilla linje bliver en realitet.

»Det er afgørende, at den kommende linje løfter den kollektive trafik på tværs af hele byen. I dag er der dele af Amager, der er dårligt dækket af metro. Vi har også et stort ønske om at få nogle bedre forbindelser under havnen. Mellem Christianshavn og Kongens Nytorv og Islands Brygge og Kongens Nytorv står folk allerede nu i kø. Det vil den lilla linje også løse, så det er den, jeg går ind for,« sagde hun til nærværende avis.

Den kommende metro linje 5 er lige nu i offentlig høring, hvor alle parter har mulighed for at komme med input i forhold til de to ruter, som i fremtiden skal forbinde Lynetteholm. De to metroruter er i høring frem til 31. oktober 2022.