Forbrugerombudsmanden måtte i 2024 i flere tilfælde indskærpe reglerne eller politianmelde influencere for brud på markedsføringsloven.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i sin årsberetning.
I alt er det blevet til ni politianmeldelser, fremgår det af beretningen.
Der har særligt været fokus på influencere, som har børn og unge - personer på under 18 år - som publikum. Det siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.
- Det har desværre vist sig nødvendigt at give dem vejledning eller en indskærpelse med i bagagen, og i de særligt grove tilfælde har vi valgt at politianmelde dem, udtaler han.
I årsberetningen lyder det, at de fleste gerne vil overholde reglerne, men at der har været behov for at fastholde markedsføring målrettet børn og unge som et særligt indsatsområde.
Udover politianmeldelserne er der en del influencere, som man har indskærpet reglerne over for, lyder det.
Blandt andet kan man læse, at Forbrugerombudsmanden har henvendt sig til flere influencere for at indskærpe reglerne om skjult reklame.
De pågældende influencere havde ikke tydeliggjort, at de gjorde reklame for deres eget merchandise i nogle videoer.
Blandt andet stod der ikke i den tekst, der ledsager videoen, at der var tale om reklame. Forbrugerombudsmanden vurderede ikke, at det var nok, at der blev talt om "mit helt eget merchandise" i videoen, når man henvender sig til børn.
Ifølge beretningen var der flere influencere, der enten slettede eller rettede deres opslag efterfølgende.
Forbrugerombudsmanden har også været kritisk over for et opslag, som både viste og omtalte alkohol.
Influenceren havde forinden slettet opslaget, men Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringsloven var overtrådt.
I efteråret 2024 har Forbrugerombudsmanden desuden holdt informationsmøder, hvor influencere er blevet vejledt om reglerne.
/ritzau/