Nedslående resultat af de nationale test: »Resultaterne for læsning er stærkt bekymrende. Det er simpelthen ikke i orden«

På tværs af alle testede klassetrin er tendensen entydig: Danske folkeskoleelever bliver dårligere til at læse. Ministeren mener, at udviklingen risikerer at følge læsesvage børn resten af livet.

Personfølsomme data om børn gemmes i strid med lov
For 4. og 6. klasse gælder det, at andelen af de såkaldt dygtigste elever med hensyn til læsefærdigheder er faldet et procentpoint sammenlignet med to skoleår forinden. For 2. og 8. klassetrin er andelen af de dygtigste læsere uændret siden 2016/17-skoleåret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Uanset om man stiller skarpt på resultaterne for 2., 4., 6. eller 8. klasse, er bundlinjen den samme: Folkeskoleelevers evne til at læse er gået tilbage i forhold til sidste år. Det viser de nyeste tal fra de nationale test.

Tallene er udtryk for, hvor stor en andel af de testede elever, der klarede sig »godt«, »rigtig godt« eller »fremragende« ved læseprøven. For alle klassetrin gælder det, at man på landsplan er under den nationale målsætning om, at 80 procent af eleverne skal være gode læsere.

Ifølge børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) er »resultaterne for læsning stærkt bekymrende«.

Flere klarer sig dårligt

Dykker man længere ned i tallene, kan man se, at der også er flere elever, der klarer sig dårligt i læsetestene.

Blandt elever i 2. og 8. klasse har andelen ligget forholdsvist stabilt på ni procent gennem de seneste tre skoleår, men i både 4. og 6. klasse er andelen af dårligere læsere steget.

»Det er simpelthen ikke i orden, at knap hver 10. elev i 8. klasse klarer sig dårligt i læsning. Her har vi et stort socialt problem, som risikerer at følge disse børn resten af livet – med de negative konsekvenser det får for resten af samfundet,« udtaler børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i en pressemeddelelse.

For 4. og 6. klasse gælder det også, at andelen af de såkaldt dygtigste elever med hensyn til læsefærdigheder er faldet et procentpoint sammenlignet med to skoleår forinden. For 2. og 8. klassetrin er andelen af de dygtigste læsere uændret siden 2016/17-skoleåret.