Når man går rundt i de danske statsskove, vil man fremover kunne møde rødmalede, skørede træstammer med en QR-kode.

Koden viser ind på et site, der forklarer forandringerne i naturen.

Det skriver Miljøministeriet i en pressemeddelelse.

Det er en del af informationskampagnen »Plads til alle arter, også dig«, som skal forbedre biodiversiteten i skovene, så dyr, planter og svampe får bedre levesteder.

Kampagnen lanceres af Miljøministeriet sammen med Naturstyrelsen.

Der er tale om 48 QR-koder, der er blevet fordelt i 37 statsskove rundt i landet, oplyser Miljøministeriet.

Når man som borger scanner QR-koden, bliver man vist ind på hjemmesiden www.vilderenatur.dk, hvor man får informationer om, hvordan den danske natur har forandret sig gennem de sidste mange år.

Danmark er blevet fattigere på både dyr og planter, og biodiversiteten er presset, lyder det i pressemeddelelsen.

Men nu skal der være plads til gamle træer og vand i statens skove, så biodiversiteten får bedre vilkår.

Naturstyrelsen er derfor gået i gang med at udlægge op mod 75.000 hektar urørt skov på statens arealer.

Ifølge miljøminister Magnus Heunicke er biodiversitetskrisen en af tidens største udfordringer.

»Vi mister arter hurtigere end nogensinde før. Nu genopretter vi naturen i de statslige skove og skaber bedre levevilkår for truede og sjældne arter,« siger han og fortsætter:

»Skovene kommer til at forandre sig og se ud på en ny måde. Det arbejde vil vi gerne involvere danskerne i, så de ved, hvad de kommer til at møde på deres gåture.«

Ministeren var mandag med til at sprænge kronen af et egetræ for at simulere et lynnedslag eller storme, som skal bidrage til at skabe nye levesteder for truede arter.

/ritzau/

Få overblikket hver morgen

Tilmeld dig nyhedsbrevet »Dagens overblik« og få de vigtigste historier direkte i din indbakke.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske opdaterer mig på de vigtigste nyheder fra ind- og udland om politik samfund og kultur mandag-fredag kl.08.00. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.