Kritik af regeringen: »De vil have total frihed til at lave deres flipperskole. Det irriterer mig grænseløst«

Den blå blok går nu til modangreb på regeringens planer om at afskaffe og »nytænke« de nationale test i folkeskolen.

Modstanden mod de nationale test baserer sig mere på en mavefornemmelse end noget sagligt, mener skoleordfører Alex Ahrendtsen (DF). Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Vejen til at afskaffe de nationale test bliver efter alt at dømme lang og besværlig for børne- og undervisningsminsiter Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

For det første er forskerne og en række interessenter omkring skolen dybt uenige om værdien af testene. For det andet er der ikke opbakning til at skrotte dem hos partierne bag folkekoleforliget.

Regeringen vil indkalde partierne til forhandlinger om de nationale test. De tre partier Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti siger samstemmende, at de gerne vil være med til at foretage justeringer, når en omfattende evaluering af de nartionale test i folkeskolen er færdig til januar.

Men en afskaffelse ser de ikke for dig.

Det vil ifølge undervisningsordfører Ellen Trane Nørby ikke ske med Venstres stemmer.

»Vores evaluering handler om, at vi skal tage hånd om systemet, som er ti år gammelt, for at se det efter. Det er jo noget andet end at kaste det hele væk og barnet ud med badevandet,« siger Ellen Trane Nørby.

Pernille Rosenkrantz-Theil vil afskaffe testene i de mindre klasser og i det hele taget nytænke brugen af test.

Ideologisk korstog

Dansk Folkepartis folkeskoleordfører, Alex Ahrendtsen, ønsker ligeledes at afvente eksperternes evaluering og ærgrer sig over, at forskningen bliver misbrugt mod de nationale test, fordi resultaterne lagt fra er entydige.

»De nationale test er et godt redskab, og vi er tilhængere af dem,« siger Alex Ahrendtsen og tilføjer:

»Regeringens støttepartier kan grundlæggende ikke lide karakterer og prøver – hele den kundskabsorienterede skole. De vil have total frihed til at lave deres flipperskole. Og det irriterer mig grænseløst.«

Alex Ahrendtsen mener, at karakterer og prøver er standardredskaber, der som regel er gode for elever, der kommer fra ikkeboglige hjem.

»Det har vi vidst i mange år. Men regeringen blander det saglige og det politiske sammen og vil skrotte de nationale test ud fra en eller anden mavefornemmelse af, at de ikke fungerer.«

Den konservative undervisningsordfører, Mai Mercado, advarer på samme måde regeringen mod at gøre de nationale test til en ideologisk slagmark. Hun mener, at modstandernes argumenter mod testene skifter hele tiden.

Mai Mercado (K), skoleordfører

»Venstreføjen og Socialdemokratiet har ganske enkelt besluttet sig for, at de ikke kan lide de nationale test, og så fører de et ideologisk korstog imod dem.«


»Det ene øjeblik handler det om, at eleverne får ondt i maven over dem, det næste er, at de ikke er retvisende, og endelig så mener man, at de er udtryk for et kontrolregime, som tilsidesætter lærernes faglighed. Venstreføjen og Socialdemokratiet har ganske enkelt besluttet sig for, at de ikke kan lide de nationale test, og så fører de et ideologisk korstog imod dem. De vil afskaffe dem for enhver pris, og det er ærgerligt,« siger Mai Mercado.

Hun er åben for at lave dem om og rette til, hvis det er nødvendigt.

»Jeg er åben over for, hvordan testene skal se ud. Men vi skal ud af den her ideologiske skyttegravskrig,« siger den konservative ordfører.

Armlægninger venter forude

Formand for børne- og undervisningsudvalget i Kommunernes Landsforening, Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), forudser store udfordringer med at udvikle et nyt system, fordi det skal opfylde mange forskellige behov og både kunne bruges af lærerne som et pædagogisk redskab, af forskerne og af kommunen og skoleledernes som et redskab i ledelsen af skolen.

»Er det nemt? Det tror jeg ikke, det er. Og det kommer vi nok til – både i en ekspertgruppe og alle os interessenter omkring skolen – at have nogle armlægninger om,« siger han til folkeskolen.dk.

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, vil af med de nationale test så hurtigt som muligt, og lærerforeningen vil gerne være med til at udvikle alternativer, siger han.

»Skoleledere og politikere lokalt og centralt har et legitimt behov for at vide, hvordan det går i folkeskolen. Så lad os finde et system, hvor vi får det beskrevet, uden de negative konsekvenser et nationalt testsystem har,« siger Bondo Christensen.