Kristian Jensen lover at kaste penge efter nedrivning af københavner-ikon

Finansminister Kristian Jensen (V) har givet tilsagn om, at staten vil betale en tredjedel af udgifterne til at rive Bispeengbuen i København ned og grave en biltunnel i hjertet af byen.

Bispeengbuen
En ny rapport vurderer, at det er billigere at fjerne Bispeengbuen end hidtil antaget. Men mange elsker det grimme betonbyggeri, der ses som et monument over en tidsperiode, der uretmæssigt er blevet udskældt: bilismens storhedstid. Kristoffer Lindhardt Weiss, der er filosof med speciale i arkitektur, mener også, at Bispeengbuen skal bestå. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Bispeengbuen i København drages nu ind i valgkampen.

Det sker med et løfte fra Venstres finansminister, Kristian Jensen, som lover, at staten vil betale en tredjedel af udgifterne til nedrivningen af den forkætrede vejstrækning.

Projektet omfatter en tunnel til biler og fritlægning af Ladegårdsåen, hvor Åboulevarden i dag løber, og det ventes ifølge en konsulentrapport at koste omkring en milliard kroner.

Det skriver minby.dk, som er en del af de københavnske lokalaviser.

Først skal Venstre dog genvinde regeringsmagten.

»Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, som Jan E. (Jørgensen, folketingsmedlem for Venstre, red.) har vist mig, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet,« siger Kristian Jensen ifølge minby.dk og tilføjer:

»Før i tiden skilte vand indbyggerne i en by eller i et land. I dag bringer vand borgerne sammen. En fritlægning af Ladegårdsåen er jeg helt sikker på, vil samle borgerne.«

Bispeengbuen er ejet af staten og står over for en større renovering, der skal fremtidssikre buen. Renoveringen ventes at koste omkring 200 millioner kroner.

I flere år har det været diskuteret at rive buen ned og i stedet grave en tunnel. Et projekt, som støttes af en række partier i Københavns og Frederiksberg Kommuner.

Hidtil har finansieringen dog været et springende punkt.

Ladegårdsåen ligger lige under vejbelægningen, og en åbning af åen vil desuden bidrage til en sikring mod skybrud.

Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune har sammen fået udarbejdet en foranalyse af EY (Ernst & Young) og MOE (rådgivende ingeniørvirksomhed), der offentliggøres 16. maj, skriver minby.dk.

»Næste skridt i processen bliver at finde en model for det fremtidige arbejde mellem de to kommuner om det fælles projekt og få udarbejdet en plan for, hvad der skal ske med arealet oven på tunnelen. Det bliver vildt spændende at gå i gang med,« siger Jan E. Jørgensen til minby.dk.

Jan E. Jørgensen er ud over at sidde i Folketinget for Venstre medlem af kommunalbestyrelsen på Frederiksberg.