Kæmpe vindmølletransport har sneglet sig vej til testcenter

Mandag eftermiddag er to vindmølledele nået frem til testcenter, der er særligt egnet til store møller.

Arkivfoto. Mandagen igennem har en stor vindmølletransport fragtet to vindmølledele til Østerild. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Mandagen igennem har en stor vindmølletransport påvirket trafikken på flere af de nordjyske veje.

Ud på eftermiddagen er de to dele af vindmøllen, som har skullet transporteres, nået frem til målet ved vindmølletestcentret i Østerild i Nordjylland.

Det oplyser Gert Overgaard Madsen, der har været ansvarlig for transporten hos transportfirmaet Torben Rafn.

»Det er gået super godt. Der er stor tilfredshed fra alle parter,« siger han.

Vindmølledelene er blevet transporteret 21 kilometer i meget lav hastighed - helt præcist tre kilometer i timen.

Det skulle sikre, at man kunne udligne de små ujævnheder, der måtte være på vejen.

De dele, der har været under transport, er vindmøllens øverste og nederste del, som samlet vejer flere hundrede ton.

Transporten har været særligt speciel, da den nederste del af vindmøllen, selve tårnet, har skullet stå op undervejs på ruten.

»Normalt plejer sådan noget jo at ligge ned,« siger Gert Overgaard Madsen.

Han tilføjer, at den øverste del af møllen - møllehuset - desuden har en størrelse og en vægt, som er større, end hvad man før har prøvet at flytte hos Torben Rafn.

Mandagens flytning er ifølge Gert Overgaard Madsen sket uden uheld. Men transporten ikke har været uden visse risici.

»I allerværste tilfælde kunne et eller andet udefrakommende have gjort, at tårnet var væltet. Men heldigvis er det yderst sjældent, at sådan noget sker.«

»Ellers kunne vi også have været ramt af en punktering. Dem slap vi heldigvis for. Men med omkring 400 dæk, som vi har kørt med i dag, så kunne det snildt have været en mulighed,« siger han.

Vindmøllen vil ende med at blive over 200 meter høj - svarende til mere end fem gange højden af Rundetaarn i København.

Hjemmeværnet har stået for at dirigere trafikken og underrette beboerne i husene på ruten i god tid, før vindmølledelene kom forbi. Politi og følgebiler har desuden været med langs ruten.

Frem mod mandagens flytning har Gert Overgaard Madsen og kollegerne hos Torben Rafn brugt flere måneder på at forberede sig på transporten af den store vindmølle.

Forberedelserne er gået med udregninger af de fysiske forhold, køretekniske løsninger, ansøgning om tilladelse og advisering af beboerne langs ruten, der flere steder kun har været lige akkurat så bred som køretøjerne.

/ritzau/