Dansk Jernbaneforbund ser behov for hjælp udefra til at løse striden med DSB om togpersonalets fremtidige vilkår.
»Det er muligt, at forhandlingerne skal op på et højere niveau. Vi kan ikke komme længere med DSB og Dansk Industri.«
»Jeg mener, at det er en drøftelse værd, om Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening skal ind over,« siger formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, til netmediet Avisen.dk.
Forholdet mellem parterne har været kørt af sporet, siden DSB i slutningen af 2017 løsrev sig fra de statslige overenskomster og meldte sig ind i Dansk Industri.
DSB har opsagt en række lokalaftaler om arbejdstid. Det er ifølge Avisen.dk forhandlinger om disse aftaler, der volder kvaler, og som har ført til arbejdsnedlæggelser blandt DSB-medarbejdere.
Senest har DSB ifølge mediet opsagt samtlige tillidsfolks hverv per 1. april.
DSB har ønsket antallet af tillidsfolk reduceret markant, og i november gik Dansk Jernbaneforbund med til at gå fra 99 til 41 tillidsrepræsentanter.
Men fordi de øvrige aftaler om DSB-medarbejdernes fremtidige vilkår ikke er på plads, har forbundet endnu ikke ville skrive under på aftalen om færre tillidsfolk.
Aftalen skulle ellers træde i kraft 1. april.
Den manglende aftale og usikkerheden om tillidsfolkene har angiveligt fået DSB-ansatte til i en pressemeddelelse at varsle arbejdsnedlæggelse mandag.
Forslaget om mægling fra hovedorganisationerne får en positiv modtagelse hos modparten.
»Det ville være glædeligt, hvis vi inden i morgen (mandag 1. april, red.) kunne rette en fælles henvendelse til hovedorganisationerne og undgå en konflikt,« siger underdirektør Poul Gemzøe-Enemark, DSB, til Avisen.dk.
Den varslede arbejdsnedlæggelse vil ifølge pressemeddelelsen, der er underskrevet unavngivne "ansatte i DSB", finde sted mandag morgen i tidsrummet klokken 04 til klokken 15.
/ritzau/