I 2019 er »trafikmafiaen« ikke politikere. De er professionelle lobbyister

Især ét område fylder, når kommunerne bruger penge på lobbyisme: Det trafikale. Flere kommuner anvender sekscifrede beløb på at overbevise landspolitikerne om at tildele dem nye veje eller togbaner. Lobbyismen har taget overhånd, og den flytter ikke det store, lyder det fra Christiansborg.

Flere kommuner oplever trængsel på lande- eller motortrafikveje og ønsker sig brændende en motorvej. Flere af dem – herunder nordsjællandske og jyske kommuner – har på den baggrund hyret lobbyister i et forsøg på at trænge igennem med budskabet på Christiansborg. Dennis Lehmann

I 1986 mødtes en håndfuld jyske trafikordførere over en middag med højtbelagt smørrebrød og snaps. Da de var igennem middagen, havde Jylland fået nye veje og to nye motorveje. Til gengæld for nye veje lovede de smørrebrødsglade trafikordførere at bakke op om den kommende Storebæltsbro, og så var den ged barberet.

Partierne uden for aftalen var imidlertid rasende, og snart blev den magtfulde gruppe af trafikordførere døbt »Trafikmafiaen«. Et begreb, der fandt lige så sikker en plads i ordbogen, som de jyske veje fandt på landkortet.